Bonava överens om förlängd tid med långivare

Bonava har idag kommit överens med Bolagets långivare om en förlängning av tidsfristen för att visa på erforderligt stöd bland obligationsinnehavarna till den 13 januari 2024, vid vilken tidpunkt det skriftliga förfarandet förväntas vara slutfört.

Bonava AB (publ) (”Bonava” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 20 december 2023 ett långsiktigt finansieringspaket för att stärka Bolagets likviditet och finansiella ställning. Såsom angavs i pressmeddelandet har Bonava åtagit sig gentemot Bolagets långivare som tillhandahåller Bolagets kreditfaciliteter att senast den 21 december 2023 tillhandahålla underlag som visar att obligationsinnehavare som representerar 2/3 av det utestående nominella beloppet kommer att rösta eller har röstat för en föreslagen villkorsändring av Bonavas utestående obligationslån om nominellt 1 200 MSEK, innefattande bland annat en förlängning av obligationslånet till den 11 mars 2027.

Bonavas förväntan är att de föreslagna ändringarna av obligationslånet kommer att godkännas i det skriftliga förfarandet med hänsyn till att obligationsinnehavare representerande cirka 63 procent av obligationslånets nominella belopp på förhand har förbundit sig att delta i och rösta för godkännande i det skriftliga förfarandet.

Lars Granlöf, CFO

lars.granlof@bonava.com

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations

susanna.winkiel@bonava.com

Tel: +46 70 461 28 28

Om Bonava AB (publ)

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 600 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 14 miljarder kronor år 2022. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss, besök: bonava.com