Bonava säljer 105 hyresbostäder i Köpenhamn, Danmark

Bonava säljer 105 hyresbostäder i Köpenhamn till investeraren NREP. De boende förväntas kunna flytta in med start under det tredje kvartalet 2022 och projektet förväntas resultatavräknas under det fjärde kvartalet 2022.

–  Den här affären är i linje med vår strategi om att genomföra ytterligare investeraraffärer i Danmark, och på andra marknader. Att utveckla hållbara hyresbostäder av hög kvalitet utgör en viktig del i förverkligandet av vår vision om att skapa hem och lyckliga grannskap, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Grannskapet Fasanrækkerne är beläget i Ørestad, Köpenhamn, i ett område där Bonava tidigare utvecklat hyresprojekt. De boende kommer att ha nära till rekreationsområden, kollektivtrafik, skolor och service. Bostäderna kommer att miljömärkas enligt DGNB:s guldstandard, ett certifikat som säkerställer att bostäderna håller en hög standard utifrån kriterierna miljö, klimat och finansiell hållbarhet.

Bonava har som första bostadsutvecklare i Europa fått bolagets klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Fram till år 2030 ska Bonava minska bolagets negativa klimatpåverkan med 50 procent genom fastställda klimatmål i enlighet med FN:s klimatpanels rekommendation om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 medarbetare har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.