Bonava säljer 110 hyreslägenheter i Helsingfors, Finland

Bonava säljer 110 hyreslägenheter till investeraren ICECAPITAL Housing Fund V i Helsingfors. Bostäderna förväntas överlämnas till kund och resultatavräknas under det fjärde kvartalet 2022.

–  I och med den här affären startar vi produktionen av ett nytt grannskap vilket stegvis kommer att utvecklas över tid. Prisvärda och kvalitativa hyresrätter spelar en viktig roll i förverkligandet av vår vision och strategi om att skapa hem och lyckliga grannskap för människor med vanliga inkomster, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Det nya grannskapet är beläget i Vuosaari, östra Helsingfors, en kort promenad från havet, där stranden och naturen möjliggör en mängd utomhusaktiviteter. Därtill ligger området nära såväl köpcentrum som skolor och kollektivtrafik.

Sitadelli 1 är den första etappen i ett grannskap där Bonava planerar att totalt uppföra drygt 500 bostäder. Den beräknade tidpunkten för områdets färdigställande är 2025.

Bonava har som första bostadsutvecklare i Europa fått bolagets klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Fram till år 2030 ska Bonava minska bolagets negativa klimatpåverkan med 50 procent genom fastställda klimatmål i enlighet med FN:s klimatpanels rekommendation om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 medarbetare har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.