Bonava säljer 155 hyreslägenheter i Lübeck

Bonava säljer 155 hyreslägenheter i Lübeck, Tyskland, till fastighetsbolaget INDUSTRIA WOHNEN. Affären uppgår till cirka 45 MEUR. Bostäderna ska färdigställas i tre etapper, där de första bostäderna beräknas överlämnas till kund och resultatavräknas under det tredje kvartalet 2022.

–  Tyskland är en strategiskt viktig marknad för oss och där är behovet av prisvärda hem fortsatt stort. Det finns därför en god efterfrågan från investerare att investera i hyreslägenheter vilket den här affären visar, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Det nya grannskapet har utvecklats i dialog med allmänheten för att lyssna in medborgarnas behov och önskemål i utformningen av bostadsområdet. De 155 lägenheterna kommer att inrymmas i tio flerfamiljshus. Grannskapet präglas av hållbara lösningar såsom gröna tak, elektromobilitetserbjudanden och ett underjordiskt system för insamling av avfall.

I Tyskland ser marknadsanalytiker ett stort behov där man räknar med att cirka 400 000 nya bostäder behöver byggas årligen under de kommande tio åren. Våren 2020 utsågs Bonava till Tysklands mest aktiva bostadsutvecklare för åttonde året i rad, enligt marknadsundersökningsföretaget bulwiengesa.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 medarbetare har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonavas aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.