Bonava säljer 80 hyreslägenheter i Köpenhamn

Bonava säljer 80 svanenmärkta hyreslägenheter söder om Köpenhamn, Danmark, till fondförvaltaren inom fastighetsinvesteringar Niam. De boende förväntas kunna flytta in med start under det tredje kvartalet 2022 och projektet förväntas resultatavräknas under det fjärde kvartalet 2022.

–  Vår målsättning är att investeraraffärer ska stå för cirka 30 procent av vår försäljning. Den här affären bekräftar att det råder en god efterfrågan att investera i hållbara och prisvärda hyresbostäder i attraktiva områden, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Det aktuella grannskapet är beläget i Greve, 20 minuter söder om Köpenhamn, med närhet till kollektivtrafik, skolor och service. I grannskapet kommer även ett orangeri att uppföras för de boende att umgås i.

Bonava har som första bostadsutvecklare i Europa fått bolagets klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Fram till år 2030 ska Bonava minska bolagets negativa klimatpåverkan med 50 procent genom fastställda klimatmål i enlighet med FN:s klimatpanels rekommendation om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 medarbetare har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.