Bonava säljer 83 hyreslägenheter i Umeå

Bonava har tecknat avtal med fastighetsbolaget K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) om försäljning av ett hyresrättsprojekt i Umeå. Projektet omfattar 83 svanenmärkta hyreslägenheter fördelade på en total uthyrningsbar yta om cirka 3850 kvm. Affären uppgår till 158 MSEK och är villkorad av bygglov och tillträde till fastigheten, vilket beräknas i november 2021. Bostäderna förväntas överlämnas till kund och resultatavräknas under det andra kvartalet 2023.

–  Vi är glada att genom den här affären kunna bygga fler hyresrätter i Umeås nya bostadsområde Tomtebo gård, där Bonava varit engagerade i utvecklingen sedan start. Grannskapet har ett attraktivt läge med bland annat närhet till grönområden och natur, säger Fredrik Hemborg, affärsenhetschef, Bonava Sverige.

Då Grannskapet Primus uppförs med en hög hållbarhetsprofil och låg energiförbrukning bedöms även det utökade investeringsstödet erhållas. Grannskapet uppmuntrar också till social interaktion och har flera aktivitets- och umgängesytor. Exempelvis kommer gården att utrustas med pingisbord, basketkorg och ett utomhusgym. Här ska också två mindre lokaler med arbetsplatser för co-working/co-studying byggas.

I Tomtebo gård planerar Bonava för totalt 350 bostäder fördelat på flera etapper med olika upplåtelseform.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som skapar hem och grannskap där människor har högsta möjliga livskvalitet. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 2 100 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 17 miljarder kronor år 2020. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.