Bonava säljer totalt 88 hyreslägenheter i Helsingfors och Vanda

Bonava säljer 53 hyreslägenheter i Helsingfors och 35 hyreslägenheter i Vanda, Finland, till investeraren ICECAPITAL. Affärerna uppgår till 24,9 miljoner euro. De första bostäderna förväntas färdigställas och överlämnas till kund under det tredje kvartalet 2023, respektive det första kvartalet 2023.

– ICECAPITAL är den investerarpartner som Bonava Finland har arbetat med allra längst. Vi är glada att fortsätta utveckla den värdefulla relationen med dessa två nya projekt i huvudstadsområdet, säger Riku Patokoski, affärsenhetschef, Bonava Finland.

I Helsingfors utvecklar Bonava projektet Lähetti 2, vilket ska bli ett grannskap i det nya bostadsområdet Postipuisto och som har närhet såväl till goda kommunikationer som service. I området finns även tillgång till grönområden och möjlighet till utövande av såväl sport- som kulturaktiviteter. När grannskapet Lähetti är färdigställt 2024 kommer Bonava att ha byggt cirka 230 bostäder.

I Vanda, strax utanför Helsingfors, utvecklar Bonava projektet Pikkulehdokki, vilket ska bli ett grannskap i bostadsområdet Kaivoksela, beläget nära naturen.

Fredrik Hammarbäck, Presschef

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som skapar hem och grannskap där människor har högsta möjliga livskvalitet. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 2 100 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 17 miljarder kronor år 2020. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.