Bonava slutför avyttring av verksamheten i Norge och publicerar justerade jämförelsesiffror

Bonava offentliggjorde den 12 juni 2023 att ett avtal slutits om försäljning av verksamheten i Norge till fastighetsfonden Union Residential Development. Affären har nu slutförts och justerade historiska jämförelsetal har publicerats på Bonavas hemsida.

Försäljningen av verksamheten i Norge till Union Residential Development har slutförts, då den norska konkurrensmyndigheten har godkänt affären. Köpeskillingen om totalt 1,5 miljarder SEK betalas i flera delar, varav 0,8 miljarder vid affärens slutförande. Som tidigare kommunicerats påverkar avyttringen nettoresultatet negativt med 0,7 miljarder SEK, vilket redovisas under det andra kvartalet 2023.

Transaktionen stärker Bonavas finansiella ställning genom att frigöra kapital och den ger oss bättre möjligheter att uppnå våra fastslagna mål. Jag vill passa på att tacka kollegorna i Norge för ett fantastiskt arbete och önskar dem lycka till, säger Peter Wallin, vd och koncernchef, Bonava.

Efter avyttringen består Bonava av fyra affärsområden i sex länder: Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Resultaträkning, kassaflöde och nyckeltal har räknats om för koncernen exklusive Norge för helåren 2018-2022, samt för kvartalen 2022 och det första kvartalet i 2023. De omräknade jämförelsesiffrorna finns nu publicerade på Bonavas hemsida:

Finansiell data - Bonava

Lars Granlöf, CFO
lars.granlof@bonava.com

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations
susanna.winkiel@bonava.com
Tel: +46 70 461 28 28

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 900 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,7 miljarder kronor år 2022. Bonavas verksamhet i S:t Petersburg är under avveckling. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss: bonava.com