Bonava startar produktion av 66 bostäder i centrala Uppsala

Bonava startar produktion av 66 bostäder i Uppsala. Projektet Seminariet är beläget i Luthagen och byggs i två etapper, där de första 66 bostäderna beräknas överlämnas till kund under det andra halvåret 2026. Totalt kommer området att bestå av 113 lägenheter när grannskapet är färdigställt.

– Intresset för Seminariet har varit stort från kunder och vi har uppnått en bra bokningsandel. Vi har arbetat med det här projektet i många år och det är roligt att tillföra Uppsalaborna nya bostäder av högsta kvalitet. Dessutom rustar Bonava upp Seminarieparken som lämnas över till kommunen och som kommer att bli tillgänglig för allmänheten, säger Michael Björklund, affärsenhetschef, Bonava.

Det kommande grannskapet är beläget i Luthagen i anslutning till Uppsala centrum. I området finns skolor, förskolor, kommunikationer, service och ett stort kulturutbud. Totalt ska Bonava över tid uppföra tre huskroppar, där bostädernas storlek varierar från 1 till 5 rum om 33–125 kvadratmeter. De boende kommer att få tillgång till bastu-relax, en gemensamhetslokal och ett bokningsbart övernattningsrum.

Enligt Uppsala kommun behöver det byggas cirka 2 000–3 000 nya bostäder om året för att tillgodose det ökade bostadsbehovet. Bonava har verkat i staden under många år och har skapat flera grannskap bland annat i Kapellgärdet med cirka 1 000 bostäder, Kungsträdgårdarna med omkring 350 bostäder och Nästet med strax över 70 bostäder.

Anna Falck Fyhrlund, Head of Investor Relations
anna.falck@bonava.com

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Med sina 1 300 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Bolaget har hittills uppfört cirka 40 000 hem och hade 2023 en nettoomsättning om cirka 13 miljarder kronor. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.