Bonavas bokslutskommuniké 2021

Förbättrad lönsamhet i våra största affärsenheter

1 oktober – 31 december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 6 649 (7 553) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 13,9 (15,2) procent
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 660 (910) MSEK
  • Rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster uppgick till 9,9 (12,0) procent
  • Resultat före skatt uppgick till 663 (873) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 5,04 (5,97) SEK
  • Soliditeten uppgick till 35,1 (34,6) procent
  • Antal sålda bostäder 1 577 (2 026)
  • Antal startade bostäder 2 060 (3 185)

1 januari – 31 december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 15 491 (16 997) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 13,7 (11,6) procent
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 1 236 (1 121) MSEK
  • Rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster uppgick till 8,0 (6,6) procent
  • Resultat före skatt uppgick till 1 020 (999) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 7,54 (6,82) SEK
  • Soliditeten uppgick till 35,1 (34,6) procent
  • Antal sålda bostäder 5 295 (5 568)
  • Antal startade bostäder 4 955 (5 710)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,50 SEK per aktie (3,25 samt en extra utdelning om 2,00 SEK per aktie)

VD och koncernchef Peter Wallin kommenterar:

”Under 2021 har vi förbättrat lönsamheten i våra största affärsenheter. Vi har under det fjärde kvartalet tagit flera viktiga steg i det långsiktiga arbetet för att kunna uppnå en marknadsledande lönsamhet inom några år. Under året har vi ökat effektiviteten i vår affär med allt bättre projektmarginaler, något som förstärktes i det fjärde kvartalet.

För ett år sedan tillträdde jag som VD för Bonava. Mitt fokus för 2021 har varit den strategiska genomlysningen av bolaget som resulterat i nya mål och en uppdaterad strategi i syfte att främja ett långsiktigt värdeskapande. För att kunna uppfylla våra nya målsättningar driver vi ett intensivt förändringsarbete av bolaget. Det första steget togs redan under våren då vi beslutade att avveckla vår verksamhet i Danmark. Vi har accelererat investeringarna i byggrätter som ökat med 3 500.  Dessutom har Bonava stärkt sin position som etablerad hållbar bostadsutvecklare. Under året fick bolaget högsta betyg av Carbon Disclosure Project (CDP) och utsågs till börsens mest hållbara konsumentbolag.”

Q4 presentation idag kl. 09.00

Rapporten presenteras av Peter Wallin, VD och koncernchef och Lars Granlöf, CFO idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation och nås via denna länk: https://bonava.videosync.fi/2022-02-03-q4_2021

För att delta på telefonkonferensen, vänligen ring in några minuter innan konferensen börjar på något av följande nummer och ange kod: 73694087#

SE: +46 856 642 651
DE: +49 691 380 34 30
UK: +44 333 300 08 04
US: +16 319 131 422

Presentationsmaterial och en inspelad version kommer att finnas tillgängligt på bonava.com efteråt.

Anna Falck Fyhrlund, Head of Investor Relations
anna.falck@bonava.com

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2022 kl. 07.00 CET.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina  2 100 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, S:t Petersburg, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,5 miljarder kronor år 2021. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss: bonava.com

Taggar: