Bonavas bokslutskommuniké 2022: Överlämningar enligt plan i ett aktivt kvartal

Fjärde kvartalet, september – december 2022*

• Nettoomsättningen uppgick till 6 161 (6 377) MSEK
  • Kvartalets bruttoresultat belastades med kostnader om 118 MSEK i nedskrivningar av kapitaliserade projekteringskostnader och riskavsättningar i Sverige samt 67 MSEK i Tyskland i avsättningar, framförallt för garantier i avslutade projekt.
  • Bruttomarginalen uppgick till 10,6 (13,3) procent
  • Rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till 394 (595) MSEK och rörelsemarginalen var 6,4 (9,3) procent
  • Kvartalet belastades med 56 MSEK till följd av omstrukturering som har klassificerats som jämförelsestörande poster
  • Rörelseresultat efter jämförelsestörande poster uppgick till 338 (633) MSEK och rörelsemarginalen var 5,5 (9,9) procent
  • Resultat per aktie uppgick till 1,96 (4,56) SEK
  • Antal sålda bostäder var 620 (1 447)
  • Antal produktionsstarter uppgick till 534 (1 964)
  • Antal byggrätter uppgick till 32 700 (31 000)
  • Kvartalet belastades med en nedskrivning av nettotillgångar till ett värde av 877 MSEK avseende verksamheten i S:t Petersburg

Tolv månader, januari – december 2022*

• Nettoomsättningen uppgick till 15 706 (14 746) MSEK
  • Tredje och fjärde kvartalet belastades med kostnader om 273 MSEK i Sverige i nedskrivningar av kapitaliserade projekteringskostnader och riskavsättningar samt 67 MSEK i Tyskland i avsättningar, framförallt för garantier i avslutade projekt
  • Bruttomarginalen uppgick till 11,8 (13,1) procent
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 950 (1 081) MSEK och rörelsemarginalen var 6,0 (7,3) procent
  • Fjärde kvartalet belastades med 56 MSEK till följd av omstrukturering som har klassificerats som jämförelsestörande poster
  • Rörelseresultat efter jämförelsestörande poster uppgick till 894 (1 002) MSEK och rörelsemarginalen var 5,7 (6,8) procent
  • Resultat per aktie uppgick till 4,71 (6,35) SEK
  • Antal sålda bostäder var 2 727 (4 680)
  • Antal produktionsstarter uppgick till 2 783 (4 729)
  • Antal byggrätter uppgick till 32 700 (31 000)
  • Fjärde kvartalet belastades med en nedskrivning av nettotillgångar till ett värde av 877 MSEK avseende verksamheten i S:t Petersburg
  • Under december signerades en förlängning av Bonavas Revolving Credit Facility om 3 miljarder SEK med nytt förfall i januari 2025
  • En strategisk översyn av verksamheten i Norge har inletts
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2022

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Den 2 februari meddelade Bonava att vi reviderar våra finansiella mål. Nya mål är att rörelsemarginalen minst ska uppgå till 10 procent från 2026. Vidare införs nettoskuldsättningsgrad som inte får överstiga 1.0x.

* Redovisade intäkter, resultat och nyckeltal avser kvarvarande verksamhet, exklusive S:t Petersburg, som redovisas som verksamhet under avyttring från det tredje kvartalet 2022.

VD och koncernchef Peter Wallin kommenterar:

”Vårt fjärde kvartal kännetecknas av en hög aktivitet då en proportionellt stor andel av bostäder lämnas över. Vårt fokus på att stärka projektstyrningen har resulterat i ökande marginaler i överlämnade projekt för helåret. Den underliggande bruttomarginalen i det fjärde kvartalet uppgick till 13,5 (13,6) procent. Den svagare marknaden och förändringar av ledarskap har inneburit att vi har gjort nya bedömningar av risker i Sverige och Tyskland. I Tyskland innebär det att avsättningar, framförallt för garantier i avslutade projekt om 67 MSEK har resultatförts. I Sverige har vi belastat det fjärde kvartalet med 118 MSEK som utgörs av nedskrivningar av tidigare kapitaliserade projekteringskostnader och avsättningar för risker. Totalt har därmed 273 MSEK tyngt bruttoresultatet i den svenska verksamheten för helåret.

Att bibehålla en stark balansräkning är centralt i osäkra tider och en förutsättning för att kunna agera när möjligheter dyker upp. Under det fjärde kvartalet har vi refinansierat vår Revolving Credit Facility (RCF), och därmed säkrat 3 miljarder SEK i finansiering till 2025.”

Presentation av kommunikén idag kl. 09.00

Kommunikén presenteras av Peter Wallin, VD och koncernchef, och Lars Granlöf, Ekonomi- och Finansdirektör idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation som nås via denna länk: https://bonava.videosync.fi/2023-02-02-q4_2022

För att delta i telefonkonferensen registrera er på: https://events.inderes.se/teleconference/?id=100333

Efter registrering kommer ni att erhålla ett telefonnummer och konferens-ID för att kunna medverka vid presentationen.

För att ha möjlighet att ställa frågor, vänligen delta via den webbsända presentationen och ställ frågor via chatten eller genom att slå *5 inne i telefonkonferensen.

Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på bonava.com.

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations

susanna.winkiel@bonava.com

Tel: +46 704 612 828

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2023 kl 07.30 CET.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 2 100 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, S:t Petersburg, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,5 miljarder kronor år 2021. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.
För mer information om oss: www.bonava.com