Bonavas delårsrapport för det andra kvartalet 2023:Stabilisering i våra marknader

Andra kvartalet, april – juni 2023*:

• Nettoomsättningen uppgick till 3 586 (3 332) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 10,4 (16,2) procent. Avsättningar i Sverige och Tyskland om totalt 62 MSEK påverkar bruttomarginalen i kvartalet.
  • Rörelseresultat uppgick till 195 (332) MSEK och rörelsemarginalen var 5,4 (10,0) procent
  • Resultat per aktie uppgick till 0,34 (1,94) SEK
  • Antal sålda bostäder var 390 (666)
  • Antal produktionsstarter uppgick till 217 (709)
  • Antal byggrätter uppgick till 29 400 (29 700)
  • Den 31 maj ingick Bonava ett avtal om försäljning av verksamheten i S:t Petersburg. För ytterligare information se not 6.
  • Den 30 juni slutförde Bonava försäljningen av verksamheten i Norge. Köpeskillingen uppgick till 1 532 MSEK, varav 765 MSEK betalades kontant vid slutförandet och resterande belopp kommer att erläggas via säljarreverser 2024–26. Realisationsresultatet uppgick till 824 MSEK. För ytterligare information se not 6.
  • Antalet röster i Bonava AB har förändrats till följd av omvandlingar av 40 000 A-aktier till 40 000 B-aktier. Antalet röster i bolaget uppgår därmed till 208 830 660. För ytterligare information om aktien, se sid 15.

Sex månader, Januari - juni 2023*:

• Nettoomsättningen uppgick till 5 515 (5 718) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 9,8 (14,7) procent
  • Rörelseresultat uppgick till 167 (431) MSEK och rörelsemarginalen var 3,0 (7,5) procent
  • Resultat per aktie uppgick till -0,51 (2,38) SEK
  • Antal sålda bostäder var 668 (1 412)
  • Antal produktionsstarter uppgick till 551 (1 119)
  • Antal byggrätter uppgick till 29 400 (29 700)
  • Den 2 februari 2023 meddelade Bonava att vi reviderar våra finansiella mål. Nya mål är att rörelsemarginalen minst ska uppgå till 10 procent från 2026. Vidare ska nettoskuldtäckningsgraden inte överstiga 1,0x. För ytterligare information se sidan 6.

*Redovisade intäkter och resultat avser kvarvarande verksamhet, exklusive S:t Petersburg och Norge. S:t Petersburg redovisas från det tredje kvartalet 2022 som verksamhet under avveckling. Norge redovisas som avyttrad verksamhet från det andra kvartalet 2023.

VD och koncernchef Peter Wallin kommenterar:
”Vi ser tecken på att marknaden stabiliseras i det andra kvartalet. Avyttringen av den norska verksamheten förbättrar den finansiella ställningen och vi genomför kontinuerliga åtgärder med fokus på att öka försäljningen och att stärka kassaflödet.”

Presentation av delårsrapporten idag kl. 09.00
Rapporten presenteras i en webbsänd presentation idag kl. 09.00 av Peter Wallin, VD och koncernchef, och Lars Granlöf, Ekonomi- och Finansdirektör.

Följ den webbsända presentationen direkt här:

För att delta i telefonkonferensen registrera dig här: https://events.inderes.se/teleconference/?id=100365

Efter registrering kommer ni att erhålla ett telefonnummer och konferens-ID för att kunna medverka vid presentationen.

För att ställa frågor, vänligen delta via den webbsända presentationen och skriv i chatten, eller slå *5 i telefonkonferensen.

Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på bonava.com.

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations

susanna.winkiel@bonava.com

Tel: +46 704 641 28 28

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juli 2023 kl. 07.30 CEST.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 600 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 14 miljarder kronor år 2022. Bonavas verksamhet i S:t Petersburg är under avveckling. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.