• Bonava Group/

Bonavas delårsrapport för det tredje kvartalet 2023:Fortsatta åtgärder för att förbättra kassaflöde och minska kostnader

Tredje kvartalet, juli – september 2023*:

• Nettoomsättningen uppgick till 2 765 (2 604) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 7,4 (10,2) procent, och påverkades av riskavsättningar samt av förluster från avyttring av tillgångar om totalt 68 (167) MSEK
  • Rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till 30 (76) MSEK och rörelsemarginalen var 1,1 (2,9) procent. Rörelseresultatet efter jämförelsestörande poster uppgick till -1 213 (76) MSEK
  • Jämförelsestörande poster om totalt -1 243 MSEK har tagits upp under det tredje kvartalet. Av beloppet avser -686 MSEK nedskrivning av exploateringsfastigheter (varav -80 MSEK i aktiverade projektutvecklingskostnader), -123 MSEK avser nedskrivning av ett B2M-projekt och -434 MSEK reservering för organisatoriska förändringar. Efter genomförd nedskrivning av exploateringsfastigheter uppgår övervärdet till 1,2 miljarder SEK.
  • Under det tredje kvartalet meddelade Bonava att ytterligare kostnadsbesparingsprogram påbörjats i Tyskland, Sverige och Finland. Tillsammans med tidigare annonserade åtgärder förväntas detta resultera i årliga besparingar om 1 miljard SEK från den 1 januari 2025. Omstruktureringskostnader om 434 MSEK har redovisats som jämförelsestörande poster.
  • Bonava utvärderar olika strategiska alternativ avseende långsiktig kapitalstruktur och för en aktiv dialog med bolagets kreditgivare och största aktieägare.
  • Resultat per aktie uppgick till -12,85 (0,26) SEK

Nio månader, januari - september 2023*:

• Nettoomsättningen uppgick till 8 281 (8 322) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 9,0 (13,3) procent, och påverkades av nedskrivningar, riskavsättningar samt av förluster från avyttring av tillgångar om totalt 130 (161) MSEK.
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 197 (507) MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 2,4 (6,1) procent. Rörelseresultatet efter jämförelsestörande poster uppgick till -1 046 (507) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -13,36 (2,64) SEK

Väsentliga händelser efter periodens slut:

• Den 18 oktober ingick Bonava ett avtal om försäljning av verksamheten i S:t Petersburg för 50 MEUR (578 MSEK) och erhöll samtidigt köpeskillingen. Slutligt godkännande från relevanta myndigheter erhölls den 2 november och försäljningen är nu slutförd. Nettotillgångarna har per sista september värderats till transaktionspriset med avdrag för försäljningskostnader, 564 MSEK, vilket motsvarar verkligt värde och ökar eget kapital i motsvarande omfattning. Köpeskillingen som erhölls 18 oktober kommer att minska nettolåneskulden under det fjärde kvartalet.

*Redovisade intäkter och resultat avser kvarvarande verksamhet, exklusive S:t Petersburg och Norge. S:t Petersburg redovisas från det tredje kvartalet 2022 som verksamhet under avveckling. Norge redovisas som avyttrad verksamhet från det andra kvartalet 2023.

VD och koncernchef Peter Wallin kommenterar:
”Marknaden har fortsatt varit utmanande i det tredje kvartalet. Tyskland och Baltikum har högre aktivitet än de nordiska marknaderna och vi har produktionsstartat 388 bostäder samt ökat försäljningen jämfört med tidigare kvartal 2023. Vi planerar för en fortsatt utmanande marknad 2024 och vårt huvudfokus är att öka flexibiliteten genom att styra de faktorer vi kan påverka: att minska kostnaderna och att stärka kassaflödet.”

Presentation av delårsrapporten idag kl. 09.00
Rapporten presenteras i en webbsänd presentation idag kl. 09.00 av Peter Wallin, VD och koncernchef, och Lars Granlöf, Ekonomi- och Finansdirektör.

Följ den webbsända presentationen direkt här:

För att delta i telefonkonferensen registrera dig här: https://events.inderes.se/teleconference/?id=100379

Efter registrering kommer ni att erhålla ett telefonnummer och konferens-ID för att kunna medverka vid presentationen.

För att ställa frågor, vänligen delta via den webbsända presentationen och skriv i chatten, eller slå *5 i telefonkonferensen.

Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på bonava.com.

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations

susanna.winkiel@bonava.com

Tel: +46 704 641 28 28

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november 2023 kl. 07.30 CET.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 600 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 14 miljarder kronor år 2022. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.