Kommuniké från årsstämma i Bonava AB (publ)

Bonavas årsstämma ägde rum måndag den 3 april 2023 i Stockholm.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning, samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för 2022 och beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet.

Utdelning

Årsstämman fastställde styrelsens förslag om att inte lämna utdelning till aktieägarna för verksamhetsåret 2022.

Styrelse

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju utan styrelsesuppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Mats Jönsson, Viveca Ax:son Johnson, Per-Ingemar Persson och Nils Styf, samt valdes Anette Frumerie, Olle Boback och Tobias Lönnevall som nya styrelseledamöter. Årsstämman omvalde Mats Jönsson till ordförande för styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman fastställde styrelsearvode till styrelsens ordförande till 800 000 kronor (oförändrat) samt 320 000 kronor (oförändrat) till respektive övrig bolagsstämmovald ledamot. Ersättning till ledamöterna i revisionsutskottet ska utgå med 150 000 kronor till ordföranden och 75 000 kronor till vardera övrig ledamot. Arvode om 75 000 kronor ska utgå till ordföranden i ersättningsutskottet och 35 000 kronor till vardera övrig ledamot.

Revisor

PricewaterhouseCoopers AB (PwC) omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. PwC har meddelat bolaget att Patrik Adolfson kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Valberedning

Årsstämman beslutade att valberedningen inför årsstämman 2024 ska bestå av Peter Hofvenstam, Nordstjernan AB, Lennart Francke, Swedbank Robur Fonder, och Olof Nyström, Fjärde AP-Fonden, samt styrelsens ordförande som adjungerad ledamot. Peter Hofvenstam valdes till valberedningens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Framläggande av rapport om ersättningar för godkännande

Årsstämman godkände styrelsens rapport över ersättningar.

Långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram

Årsstämman beslutade att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram (LTIP 2023) för ledande befattningshavare och nyckelpersoner.  LTIP 2023 har samma struktur som föregående års incitamentsprogram. En fullständig beskrivning av LTIP 2023 finns i kallelsen till årsstämman som finns på Bonavas hemsida.

Vidare beslutade årsstämman, för att täcka åtaganden enligt incitamentsprogrammet, att bemyndiga styrelsen att besluta om överlåtelse av B-aktier i bolaget enligt följande:

• Högst 415 000 B-aktier i Bonava får överlåtas (eller det högre antal B-aktier som kan följa av omräkning till följd av fondemission, sammanläggning eller uppdelning av aktier, företrädesemission, utdelningskompensation eller liknande bolagshändelser).
  • B-aktierna får överlåtas till deltagare i LTIP 2023 som enligt villkoren för LTIP 2023 har rätt att erhålla B-aktier.
  • Överlåtelse av B-aktier ska ske vid den tidpunkt och i övrigt enligt de villkor som gäller för LTIP 2023.

Förvärv och överlåtelse av B-aktier i Bonava

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma, fatta beslut om att förvärva högst så många egna B-aktier att bolaget vid var tid efter förvärv innehar sammanlagt högst tio procent av samtliga B-aktier i Bonava. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm och till ett pris per B-aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

Årsstämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma, fatta beslut om att överlåta egna B-aktier. Överlåtelse av B-aktier får ske med högst det totala antalet egna B-aktier som Bonava vid var tid innehar. Överlåtelser får ske på eller utanför Nasdaq Stockholm, innefattande en rätt att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Överlåtelse av B-aktier på Nasdaq Stockholm ska ske till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet. Överlåtelse av B-aktier utanför Nasdaq Stockholm ska ske till ett pris i kontanter eller värde på erhållen egendom som motsvarar börskursen vid tidpunkten för överlåtelsen på de B-aktier i Bonava som överlåts, med den eventuella avvikelse som styrelsen finner lämplig i det enskilda fallet.

Syftet med ovanstående bemyndiganden avseende förvärv och överlåtelse av egna B-aktier är att möjliggöra finansiering av förvärv av bolag och verksamheter genom betalning med egna B-aktier och att fortlöpande kunna anpassa Bonavas kapitalstruktur för att därigenom bidra till ett ökat aktieägarvärde samt därtill att möjliggöra leverans av B-aktier och täcka kostnader (inklusive kostnader för sociala avgifter och utbetalningar enligt syntetiska aktier) vid genomförandet av Bonavas, vid var tid förekommande, incitamentsprogram.

Fullständig information kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida: www.bonava.com

Susanna Winkiel, Head of Investor Relations, acting

susanna.winkiel@bonava.com

Tel: +46 70 641 28 28

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 900 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,7 miljarder kronor år 2022. Bonavas verksamhet i S:t Petersburg är under avveckling. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.