Michael Björklund utsedd till affärsenhetschef för Bonava Sverige

Michael Björklund har utsetts till ny affärsenhetschef för Bonava Sverige. Han tillträder rollen den 1 september och kommer fortsatt även att ansvara för Bonavas verksamhet i Baltikum.

–  Michael Björklund har en bred erfarenhet och djup kunskap om bostadsutveckling vilket gör honom till rätt person att leda Bonava Sverige framöver. Genom att sätta fokus på affären har Bonava i Baltikum under hans ledarskap utvecklats till koncernens mest lönsamma affärsenhet, säger Peter Wallin, vd och koncernchef, Bonava.

Michael Björklund är idag affärsenhetschef för Bonava Baltikum och har varit medlem av Bonavas koncernledning sedan 2016. Han har en gedigen erfarenhet inom bygg- och bostadsutveckling och har haft ledande positioner på bland annat Skanska, IKEA, Kingfisher, NCC och Bonava. Från och med den 1 september kommer han att vara affärsenhetschef för både Bonava Sverige och Bonava Baltikum, och fortsatt ingå i koncernledningen.

Samtidigt tillträder Jonas Granström rollen som regionchef för Bonava i Stockholm och Mälardalen. Granström kommer närmast från rollen som affärsenhetschef för Bonava Norge. Han har en lång erfarenhet inom bostadsutveckling och har haft ledande befattningar inom Skanska Norden, hotellkedjan Scandic, samt fastighetsbolaget ByggVesta. Granström tillträder sin nya roll den 1 september och lämnar sin plats i koncernledningen i samband med tillträdet.

Tillsättningarna av båda rollerna, samt slutförandet av försäljningen av den norska verksamheten, innebär att antalet medlemmar av Bonavas koncernledning minskar från 9 till totalt 7 medlemmar.

I Sverige utvecklar Bonava lägenheter och enfamiljshus till konsumenter och investerare huvudsakligen i Stockholm, Göteborg, Linköping, Uppsala och Umeå. Vid utgången av det första kvartalet 2023 hade Bonava Sverige 1 259 bostäder i produktion och under det senaste året uppgick omsättningen till 2 682 MSEK.

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations
susanna.winkiel@bonava.com

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 900 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,7 miljarder kronor år 2022. Bonavas verksamhet i S:t Petersburg är under avveckling. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.