Valberedningen i Bonava föreslår två nya styrelseledamöter samt utökning av en ledamot

Valberedningen i Bonava föreslår omval av Mats Jönsson (ordförande), Viveca Ax:son Johnson, Åsa Hedenberg, Angela Langemar Olsson och Per-Ingemar Persson. Valberedningen föreslår vidare nyval av Andreas Segal och Nils Styf. Frank Roseen har avböjt omval. Valberedningen föreslår därmed att styrelsen ska bestå av sju ordinarie ledamöter, d v s en ökning med en ledamot.

Andreas Segal är född 1969 och har studerat ekonomi och har en jur kand examen från Freie Universität i Berlin. Andreas Segal är styrelseordförande för Domicil Real Estate AG, München och styrelseledamot i Neinor Homes S.A., Spanien. Andreas Segal har tidigare varit VD för Gateway Real Estate AG, vice VD och CFO för BUWOG AG, CFO för Deutsche Whonen SE och Co-CEO och CFO för GSW Immobilien AG.

Nils Styf är född 1976 och har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Han är VD och koncernchef för Hemsö Fastighets AB, styrelseordförande i NP3 Fastigheter AB samt styrelseledamot i Mattsons Fastighetsutveckling AB. Han har lång erfarenhet från fastighets- och finansbranschen med olika befattningar hos Citycon, Areim, Doughty Hansson & Co, Deutsche Bank och Merrill Lynch i Stockholm och London.

Åsa Hedenberg, Mats Jönsson, Per-Ingemar Persson, Andreas Segal och Nils Styf anses oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen respektive större aktieägare i bolaget. Viveca Ax:son Johnson och Angela Langemar Olsson anses oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen, men inte till Bonavas huvudägare Nordstjernan.

Till revisor föreslår valberedningen nyval av revisionsbolaget PwC (PricewaterhouseCoopers AB). PwC har meddelat att Patrik Adolfson kommer att utses till huvudansvarig revisor om årsstämman väljer PwC. Förslaget av revisor är i enlighet med revisionsutskottets rekommendation.

Valberedningen består av Peter Hofvenstam (ordförande i valberedningen) nominerad av Nordstjernan, Lennart Francke, nominerad av Swedbank Robur Fonder, Mats Gustafsson, nominerad av Lannebo Fonder och Olof Nyström, nominerad av Fjärde AP-Fonden (AP4).

Valberedningens övriga förslag presenteras i kallelsen till årsstämman.

Årsstämma i Bonava AB (publ) kommer att hållas fredagen den 1 april 2022 kl. 15.00 på Finlandshuset, Snickarbacken 4 i Stockholm.

Peter Hofvenstam, valberedningens ordförande

peter.hofvenstam@nordstjernan.se

Anna Falck Fyhrlund, Head of Investor Relations

anna.falck@bonava.com

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 2 100 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, S:t Petersburg, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,5 miljarder kronor år 2021. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.