Bonesupport får EU-godkännande för sin andra produkt

Det medicintekniska företaget Bonesupport har fått EU-godkännande för sin produkt Cerament™ Bone Void Filler. Produkten är ett keramiskt bensubstitut som används för behandling av bland annat benskörhets-frakturer. Bonesupport inleder nu en aggressiv marknadsoffensiv med fokus på utvalda marknader inom EU.

Det är det andra EU-godkännandet som Bonesupport får inom kort tid. I november 2008 fick företaget godkänd CE-märkning inom EU för sin nyckelprodukt Cerament™ Spine Support. Produkten håller på att lanseras i Tyskland, Österrike och Italien.

- Genom godkännandet av Cerament™ Bone Void Filler kompletterar vi vår produktportfölj. Vi ser möjligheter att ta betydande marknadsandelar med våra syntetiska bensubstitut som erbjuder läkarna ett praktiskt och kostnadseffektivt behandlingsalternativ, säger Fredrik Lindberg, VD för Bonesupport.

Cerament™ Bone Void Filler används som alternativ till bentransplantationer vid behandling av bendefekter och benskörhetsfrakturer. Initialt kommer produkten att användas inom ryggkirurgi och frakturkirurgi och i förlängningen även inom bredare ortopediska områden.

- Vi ser också en betydande marknadspotential inom neurokirurgi och rekonstruktiv kirurgi, säger Fredrik Lindberg.

I samband med godkännandet inleder Bonesupport en aggressiv marknadskampanj för utvalda marknader inom EU. Företaget har sedan tidigare etablerat ett dotterbolag i Tyskland med ansvar för försäljningen i Centraleuropa och slutit ett distributionsavtal med OsteoGen srl för den italienska marknaden. Dessa länder kommer att kompletteras med distributörsavtal för Spanien, Portugal, Österrike, Belgien, Storbritannien och Irland.

Marknadspotentialen för den injicerbara benmassan Cerament™ är stor världen över. Den globala ortopedimarknaden omsätter miljardbelopp i dollar varje år. I Europa beräknas marknaden för behandling av kotfrakturer uppgå till 377 €M.

Efter godkännande från FDA (Food and Drug Administration) säljs Cerament™ Bone Void Filler på den nordamerikanska marknaden sedan 2008. Många hundra patienter har hittills behandlats med produkten med utmärkta terapeutiska resultat. Vid sidan av närvaron på den nordamerikanska och europiska marknaden ser Bonesupport möjlighet att på sikt lansera sina produkter på andra marknader som Asien och Sydamerika.

Kotfrakturer och benskörhet är ett stort problem i hela världen, inte minst äldre kvinnor drabbas ofta och livskvaliteten försämras avsevärt. Bara i Europa och USA drabbas årligen mer än 1,5 miljoner människor av kotfrakturer vilket medför stora kostnader för samhället. I Sverige får varje år ca 15 000 patienter diagnosen kotfraktur och den årliga behandlingskostnaden uppskattas till 1,2 miljarder kronor. Det är avgörande att fler patienter får behandling för att minska lidandet. Med Bonesupports produkter kan sjukvården också spara stora summor varje år.

Fakta Cerament™
• Cerament är ett keramiskt och injicerbart bensubstitut som förstärker det urkalkade benet och samtidigt tillåter att patientens eget ben växer in och ersätter implantatet.
• Cerament har kroppsnära ”ortobiologiska” egenskaper, baserade på naturliga mineraler.
• Beroende på användningsområdet, kan Cerament injiceras under lokalbedövning och patienten blir smärtfri så fort den insprutade benmassan har stelnat och frakturen har stabiliserats.
• Behandlingen är snabb, enkel och säker att utföra.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Lindberg, CEO, Bonesupport AB
Tel. +46 46 286 53 70 eller +46 708-86 53 70