BONESUPPORT tar in amerikanskt toppnamn i styrelsen

Det medicintekniska företaget BONESUPPORT, som utvecklar sprutbart syntetiskt skelett, har valt in Michael Baker, VD för det amerikanska företaget Pulmonx, i styrelsen.

Michael Baker har valts in i styrelsen för BONESUPPORT, ett svenskt medicintekniskt innovationsföretag i Lund som utvecklar syntetiskt ben för behandling av frakturer orsakade av benskörhet (osteoporos). BONESUPPORT har dotterbolag i USA, Nederländerna och Tyskland.

- Jag ser fram emot att få arbeta med BONESUPPORT, som nu befinner sig i en spännande fas i sin kommersialisering och etablering på den globala marknaden, säger Michael Baker.

Michael Baker arbetar idag som VD för Pulmonx, ett snabbväxande företag inom lungmedicin. Han har över tjugo års erfarenhet från ledande positioner inom den medicintekniska branschen i både USA och Europa.  Under hans karriär har en stor del av uppdragen varit fokuserade på utveckling och kommersialisering av ny medicinsk teknologi och att lyfta små företag till att växa och etablera sig på marknaden.

Michael Baker var tidigare vd på ArthroCare Corporation i elva år där han byggde upp företaget från att vara ett utvecklingsföretag till att bli en stor internationell ortopedkoncern. Han har även varit på Medtronic där han arbetade på ledande befattningar under åtta år i både USA och i Europa.

- Att vi nu kan knyta Michael Baker till oss betyder mycket då han dels har en enorm branschkunskap och dels har en unik erfarenhet från att bygga framgångsrika bolag på den globala ortopedi- och ryggkirurgimarknaden, säger Fredrik Lindberg, vd på BONESUPPORT i Lund.

Michael Baker har suttit i åtskilliga styrelser som till exempel ArthroCare Corporation, Conceptus Inc., ProDuct Health och Synectics Medical AB. Han har en MBA från universitetet i Chicago samt en B.S från the United States Military Academy at West Point.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Lindberg, CEO

Tel. +46 708 86 53 70

Pressbilder finns på www.bonesupport.com

Om BONESUPPORT

BONESUPPORT AB är ett svenskt medicintekniskt innovationsföretag som fokuserar på utveckling av högteknologiska lösningar för behandling av bl a benskörhetsfrakturer. BONESUPPORT AB grundades 1999, har idag drygt 30 anställda och är baserat på Ideon Science Park i Lund, Sverige. Dotterbolag finns i USA, Nederländerna och Tyskland. Bolagets två huvudvarumärken är CERAMENT™ och ULTRAZONIX®.

Taggar: