Bonesupport tecknar genombrottsavtal med amerikansk distributör

Det medicintekniska företaget Bonesupport i Lund, som utvecklar keramiska injicerbara benmaterial, har tecknat sitt första kommersiella distributionsavtal i Nordamerika. Avtalet med amerikanska Signus Medical LLC omfattar exklusiva rättigheter i tio delstater och är ett viktigt genombrott på den amerikanska marknaden.

Avtalet är strategiskt viktigt för Bonesupport inför lanseringen av den första produkten CERAMENT™|BONE VOID FILLER på den nordamerikanska marknaden. Produkten används för utfyllnad av benhåligheter i skelettet vid behandling av bendefekter och benskörhetsfrakturer. Första leveransen har redan skickats och kommer att användas främst till klinisk marknadsföring och demonstrationer av CERAMENT™ konceptet.

− Medicinteknikföretaget Signus Medical LLC kompletterar oss bra och möjliggör vår tillväxt på den amerikanska marknaden. Inför USA-lanseringen av vår första produkt, CERAMENT™|BONE VOID FILLER, går vi nu in i en ny spännande fas med vårt första kommersiella avtal i hamn, säger Fredrik Lindberg, vd Bonesupport.

Den amerikanska marknaden är världens största och avtalet betyder att Bonesupport får kvalificerad tillgång till de tio viktigaste delstaterna, med potentiell möjlighet till expansion i framtiden. Initialt kommer CERAMENT™|BONE VOID FILLER att användas inom ryggsegmentet och i förlängningen även inom bredare ortopediska områden.

Marknadspotentialen för den injicerbara benmassan CERAMENT™ är stor världen över. Den globala ortopedimarknaden omsätter miljardbelopp i dollar varje år och inom fem år beräknas den potentiella marknaden för behandling av exempelvis kotfrakturer uppgå till mer än 2 miljarder dollar bara i USA. Tillväxten uppskattas till ungefär 50 procent årligen. CERAMENT™|BONE VOID FILLER kommer att tillgodose läkarnas önskemål om ett syntetiskt alternativ vid behandling av bendefekter och benskörhetsfrakturer.

Signus Medical LLC är ett snabbt växande medicintekniskt företag med
huvudkontor i Minneapolis, Minnesota.

− Bonesupports CERAMENT™|BONE VOID FILLER blir ett bra komplement till vår produktportfölj och möjliggör Signus Medical LLC:s fortsatta expansion på den amerikanska marknaden, säger Tomas Hoghaug, vd Signus Medical LLC

Lanseringen av CERAMENT™|BONE VOID FILLER inleds med gemensamma aktiviteter på världens största ortopedikongress, American Academy of Orthopaedic Surgeons 2007 (AAOS) i San Diego i februari.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Lindberg, VD BONESUPPORT AB
Tel. 046-286 53 79 eller 0708-86 53 70
Ian Kirkwood, marknadsdirektör BONESUPPORT AB
Tel. 046-286 53 58 eller 0706-16 53 58

Pressbilder finns att tillgå på www.bonesupport.com

Om Bonesupport
Bonesupports produkter är främst avsedda för patienter med benskörhet, en
åkomma som drabbar varannan kvinna och var fjärde man efter femtioårsåldern.
Företagets första produkt - Cerament™ Bone Void Filler – är under lansering i
USA.

Om Signus Medical LLC
Signus Medical LLC utvecklar innovativa lösningar för kirurgisk behandling inom
främst ryggkirurgi. Bolaget intar en frontposition inom nya biomaterialområden,
med en implantatteknologi som gett upphov till bl.a. produkten PEEK Optima™.