Lloyd Diamond ny CEO på BONESUPPORT

Lloyd Diamond har rekryterats som CEO till det lundabaserade medicinteknikföretaget BONESUPPORT – som har utvecklat en unik produktplattform av syntetiskt sprutbart ben för behandling av benskörhetsfrakturer och ortopediska infektioner. Lloyd Diamond ersätter Fredrik Lindberg, medgrundare och nuvarande CEO. Fredrik Lindberg tillträder befattningen som Chief Scientific Officer.

Med rekryteringen av Lloyd Diamond tar BONESUPPORT nästa steg i en accelererad kommersialisering av sina huvudprodukter under varumärket CERAMENT™, med målet att bli världsledande inom segmentet injicerbara bensubstitut. Benvävnad är idag den näst mest transplanterade vävnaden efter blodprodukter och en betydande marknadstillväxt förutspås till följd av en åldrande befolkning.

“Lloyd Diamonds internationella erfarenhet från medicinteknikindustrin, inkluderande rygg- och ortopedtekniska produkter, kommer att vara av avgörande betydelse i våra ambitioner att accelerera företagets tillväxt. Jag är mycket nöjd med att vi har lyckats rekrytera Lloyd, och hans solida kommersiella och operationella bakgrund är ett betydande tillskott till företaget”, säger Örn Stuge, Styrelseordförande i BONESUPPORT.

“Det ska bli mycket spännande att jobba med BONESUPPORT – ett innovativt och högteknologiskt företag som har utvecklat produkter av världsklass, baserade på mycket solid forskning och produktutveckling. Därtill har bolaget en spännande pipeline av framtida produkter inom vårt affärsområde”, säger Lloyd Diamond.

Lloyd Diamond har tidigare innehaft ledande poster inom medicinteknikbranschen på globala företag såsom Laserscope, Kyphon och Conmed Linvatec; tidigare Zimmer. Han kommer närmast från posten som President Lumenis EMEA. Dessförinnan var han Sr. VP och General Manager för Lumenis Surgical and Vision businesses. Han har en BS Degree i Biokemi och Marknadsföring, samt en Masters i Business Administration från Thunderbird School of Global Management i Arizona. Lloyd Diamond kommer att tillträda sin nya tjänst den 16 januari, 2012.

Fredrik Lindberg, medgrundare och nuvarande CEO kommer att fortsätta i företaget som Chief Scientific Officer med ansvar för relationen med vetenskapliga nyckelkunder, medicinska publikationer och utvecklingen av “pipeline”-produkter för behandling av ortopediska infektioner.

“Som medgrundare av BONESUPPORT är jag mycket nöjd over att få samarbeta med Lloyd. Med hans bakgrund och erfarenhet är jag övertygad om att vi kommer att expandera snabbare på den internationella marknaden”, säger Fredrik Lindberg.

För ytterligare information vänligen ring:

Örn Stuge, Ordförande BONESUPPORT, +41 796 58 51 20

Lloyd Diamond, +46 46 286 53 79

Fredrik Lindberg, CEO +46 708 86 53 70

Press foton finns på www.bonesupport.com

BONESUPPORT

BONESUPPORTAB is an innovative Swedish medical technology company that specializes in the development of high-tech solutions for the treatment of osteoporotic fractures and deep bone infections. Founded in 1999, the company is headquartered at Ideon Science Park in Lund, Sweden. BONESUPPORT has subsidiaries in the United States, Netherlands and Germany. Its key trademark is CERAMENT™.