Medicinteknikföretaget BONESUPPORT tar in 135 miljoner kronor i nyemission

Det medicintekniska företaget BONESUPPORT i Lund, som utvecklar keramiska injicerbara benmaterial, har genom en nyemission fått in 135 miljoner kronor. Nya ägare i företaget är riskkapitalbolagen HealthCap, Stockholm och NBGI Ventures, London. De nya pengarna ska framför allt användas till den förestående lanseringen av Bonesupports första produkt CERAMENT™|BONE VOID FILLER, för utökade patientstudier på huvudprodukten CERAMENT™|SPINE SUPPORT, samt fortsatt utveckling av företagets forskningsportfölj.

BONESUPPORT utökar i och med nyemissionen ägarkretsen med riskkapitalbolagen HealthCap och NBGI. Tillsammans med de befintliga ägarna Innovationskapital, Teknoinvest, och FERD Venture, skjuter man till totalt 135 miljoner kronor.

– Sjukdomar i kroppens rörelseorgan är en av vår tids stora folksjukdomar. Vår forskning och de studier vi gjort visar också på en mycket stor potential och marknad för våra produkter. Nyemissionen gör att vi kan satsa ännu hårdare i lanseringen av vår första produkt CERAMENT™|BONE VOID FILLER, säger BONESUPPORTs VD Fredrik Lindberg.

BONESUPPORT fokuserar på utveckling av produkter baserade på keramiska injicerbara benmaterial för behandling av i första hand benfrakturer och benskörhet. Marknaden för benmaterial beräknas uppgå till drygt 2 miljarder dollar med en årlig tillväxt på mer än 25 procent. BONESUPPORTs syntetiska benmaterial CERAMENT™|BONE VOID FILLER har godkänts den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för en lansering på den amerikanska marknaden. Produkten riktar sig mot det kraftigt växande marknadssegmentet ryggkirurgi, samt för behandling av benskörhetsfrakturer. Lanseringen är planerad till slutet av 2006. Därefter ska produkten även introduceras i Europa och Asien.

BONESUPPORT står inför ett genombrott på marknaden inom ett område med mycket stor potential och tillsammans med de nya ägarna kommer man att bygga ett bolag med global närvaro.

I samband med nyemission tillträder Björn Odlander, läkare och delägare/grundare av HealthCap, samt Aris Constantinides, grundare av NBGI Ventures, som ledamöter av BONESUPPORTs styrelse.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Lindberg, VD BONESUPPORT
Tel. 046-286 53 79 eller 0708- 86 53 70

Pressbilder finns att tillgå på www.bonesupport.com

Fakta om BONESUPPORTs produkter
Huvudprodukten CERAMENT™|SPINE SUPPORT, som beräknas bli godkänd i Europa under nästa år, är en produkt för behandling av kotfrakturer till följd av benskörhet. Produkten ger flera fördelar för både läkaren och patienten, t.ex. att den är lätt hanterlig och appliceras snabbt och säkert under lokalbedövning. CERAMENT™ bensubstitut för behandling av bendefekter och benskörhetsfrakturer, penetrerar och förstärker patientens eget ben samtidigt som den tillåter ny beninväxt. CERAMENT™|BONE VOID FILLER lanseras nu på den amerikanska marknaden, initialt inom ryggsegmentet men på sikt även inom bredare ortopediska områden. Produkten har fått en mycket positiv respons efter deltagande på ett flertal internationella kongresser och förhandlingar med potentiella partners pågår.

Fakta om HealthCap och NBGI Ventures
HealthCap utgörs av en grupp riskkapitalfonder inriktade på internationella investeringar inom life science området, där Odlander Fredrikssongruppen är investeringsrådgivare. Med ett samlat kapital överstigande sju miljarder svenska kronor är HealthCap Nordens största enskilda grupp riskkapitalfonder inom life science och en av de största oberoende aktörerna inom området i Europa. HealthCap har gjort investeringar i 80 företag och framgångsrikt börsnoterat 21 företag på sju olika marknader. www.healthcap.se

NBGI Ventures förvaltar en fond på 60 miljoner euro med bas i Storbritannien, inriktad på investeringar i europeiska företag inom IT, energi och medicinteknik. NBGI Ventures har fem fondförvaltare med kontor i London och Aten. Bolaget investerar i hela Europa, inklusive Grekland. www.nbgiventures.com

Fakta om InnovationsKapital, Teknoinvest och FERD
InnovationsKapital grundades 1994 och är ett privatägt och oberoende riskkapitalbolag inriktat på tidiga investeringar i innovativa tillväxtföretag.
Företaget har kontor i Göteborg och Stockholm och fokuserar på nordiska investeringar inom ICT, Healthcare & Life Science – dynamiska områden som växer snabbt och där Nordisk forskning fyller en viktig funktion. Hittills har över 55 investeringar genomförts. InnovationsKapital är rådgivare till fyra riskkapitalfonder med ett totalt värde om 317 miljoner euro. www.innkap.com

Teknoinvest AS är ett ledande skandinaviskt riskkapitalbolag med huvudkontor i Norge. Företaget investerar i tillväxtbolag inom ITC och Life Science. Teknoinvest geografiska fokus är Skandinavien och USA. Teknoinvest grundades 1984 och var det första riskkapitalbolaget i Norge. www.teknoinvest.com

Ferd Venture är ett av Norges ledande riskkapitalbolag, med fokus på nordiska teknologiföretag med stor potential. Ferd Venture har tillgång till omfattande kapitalresurser för nya investeringar. www.ferd.com