Bong når förlikning i tysk tvist

Report this content

Bong når förlikning i tysk tvist Bong Ljungdahl AB nådde igår kväll en slutlig förlikning i den flera år gamla tvisten med Michael Wolf-Bauwens. Sedan förvärvet av Bauwens-gruppen år 2000 har Bong Ljungdahl en skuld till Bauwens på cirka 10 miljoner Euro, vilken Bong har innehållit och samtidigt krävt Bauwens på ett betydligt större belopp. I juni 2003 gjorde parterna en delförlikning varvid Bong tillerkändes 2,3 miljoner EURO plus ränta. Gårdagens förlikning innebär att resterande skuld till Bauwens (7,2 miljoner Euro) skrivs av och därmed inte behöver betalas. Efter avdrag för processkostnader beräknas detta ge Bong Ljungdahl en intäkt och en förstärkning av eget kapital med cirka 60 miljoner kronor före skatt. Kristianstad 2004-05-12 Bong Ljungdahl AB Anders Davidsson VD och Koncernchef Ytterligare upplysningar med anledning av detta pressmeddelande lämnas av Anders Davidsson, VD och Koncernchef i Bong Ljungdahl AB. Telefon (växel) 044-20 70 00, mobil 0705-457080. Bong är ett av Europas ledande kuvertföretag. Koncernen omsätter ca 1,9 miljarder kronor, har ca 1.500 anställda och en årlig tillverkningskapacitet om cirka 15 miljarder kuvert vid sina anläggningar i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland, Belgien, Storbritannien och Irland. Bong har framför allt i norra Europa mycket starka marknadspositioner och bearbetar med egna säljorganisationer elva europeiska länder. Koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT00180/wkr0002.pdf