Bong och Hamelin bildar strategisk allians

Bong och Hamelin bildar strategisk allians Kuverttillverkaren Bong Ljungdahl AB har bildat en allians med franska kontorsvarukoncernen Hamelin för att betjäna större europeiska kunder. Bong Ljungdahl AB har efter ett antal stora förvärv en ledande position i norra Europa med betydande försäljning i Norden, England, Tyskland och Belgien. Hamelin är ett familjeägt franskt företag och en av världens största tillverkare av kontorsmaterial, till exempel anteckningsböcker, mappar och kuvert. Hamelin tillverkar ca 8 miljarder kuvert och har en stark position, framför allt i Frankrike, men även i Tyskland, England, Spanien och Italien. Bong och Hamelin representerar tillsammans cirka 20 procent av den europeiska kuvertmarknaden och kompletterar varandra bra geografiskt. Kunderna får en enklare och mer kostnadseffektiv lösning då produktion, transport och service kan optimeras. "Vi ser en tydlig trend mot konsolidering inom kontorsvaruhandeln i Europa med allt större och mer internationella kunder" säger Bong Ljungdahls VD Anders Davidsson. "Dessa snabbt växande företag erbjuds en kuvertlösning som kombinerar europeisk produktions- och leveranskapacitet med lokal marknadsexpertis. Vår allians med Hamelin gör livet enklare för våra kunder samtidigt som den stärker vår konkurrenskraft. Dessutom räknar vi med att det totala antalet transporter kommer att minska, vilket är en fördel ur miljösynpunkt." Kristianstad 2004-04-07 Bong Ljungdahl AB Anders Davidsson VD och Koncernchef Bong är ett av Europas ledande kuvertföretag. Koncernen omsätter ca 1,9 miljarder kronor, har ca 1.500 anställda och en årlig tillverkningskapacitet om cirka 15 miljarder kuvert vid sina anläggningar i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland, Belgien, Storbritannien och Irland. Bong har framför allt i norra Europa mycket starka marknadspositioner och har bearbetar med egna säljorganisationer elva europeiska länder. Koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare upplysningar med anledning av detta pressmeddelande lämnas av Anders Davidsson, VD och Koncernchef i Bong Ljungdahl AB. Telefon (växel) 044-20 70 00, mobil 0705-457080. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/07/20040407BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/07/20040407BIT00310/wkr0002.pdf