Anna Borné Minberger ny VD på Pocket Shop

Report this content

Den 1 april 2013 tillträder Anna Borné Minberger som VD på Pocket Shop. Hon efterträder Mathias Engdahl som på egen begäran lämnar rollen som VD. Anna Borné Minberger kommer närmast från en tjänst inom Bonnierförlagen som chef för agenturen Bonnier Group Agency och Förlagschef för Kartago, 2244, Rebus och Mix förlag.

Anna Borné Minberger har arbetat inom Bonnierförlagen sedan 2005 då hon rekryterades till posten som VD/Förlagschef på Bonnier Carlsen, därefter har hon innehaft rollen som Förlagschef för de tre förlagen Albert Bonniers Förlag, Wahlström & Widstrand och Bokförlaget Forum. Under åren 2001-2005 var hon verksam som VD på Piratförlaget, dessförinnan har Anna haft uppdrag som marknadschef på bland annat L’Oréal, EF och Pocketgrossisten.

Anna Borné Minberger:

- Det här ska bli jätteroligt! Pocket Shop är ett väl fungerande företag med ett starkt varumärke och mycket engagerade och kunniga medarbetare. Min utmaning blir att vårda det Pocket Shop står för idag samtidigt som vi förstås måste rusta för framtiden. Det är ingen underdrift att hävda att det händer mycket i vår bransch just nu. Att fortsätta med expansionen utanför Sverige blir också en spännande del av arbetet. Jag startade min bana i bokbranschen hos Mathias och Pocketgrossisten för drygt 15 år sedan. Det känns lite som att cirkeln är sluten nu…

Anna Borné Minberger efterträder Mathias Engdahl, som grundade Pocket Shop för 23 år sedan. Sedan 2012 ingår Pocket Shop i Bonnier Books Nordic. Engdahl kommer fortsätta arbeta inom Pocket Shop i egenskap av representant i företagets styrelse.

Mathias Engdahl, grundare och avgående VD:

- Vi jobbade ihop i mitten på 90-talet då Anna var marknadschef på Pocketgrossisten. Det Pocket Shop behöver är en branschkunnig ledare, som är trygg, strukturerad, driven och inte minst entusiasmerande, och allt det får vi med Anna. Det känns väldigt självklart att lämna över till henne - det här har helt enkelt alla förutsättningar att bli väldigt bra.

Jacob Dalborg, VD Bonnier Books Nordic:

- Anna Borné Minberger har arbetat framgångsrikt som förlagschef och VD inom flera av våra förlag. Hon har den kompetens och det engagemang som behövs för att leda Pocket Shop vidare in i framtiden. Mathias Engdahl är Mr Pocket Shop. Han grundade företaget 1989 och har byggt upp ett fantastiskt bokhandelskoncept. Mathias är en fortsatt viktig person för Pocket Shop och jag är glad över att han kommer att sitta kvar i styrelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Borné Minberger, ny VD Pocket Shop
Tel 08-696 89 40, anna.borne.minberger@bonnierforlagen.se

Mathias Engdahl, grundare Pocket Shop
Tel: 08-610 02 02, mathias.engdahl@pocketshop.se

Jacob Dalborg, VD, Bonnier Books Nordic
Tel: 08-696 80 01, jacob.dalborg@bonnierbooksnordic.se

Katarina Arborelius, Informationschef
Tel 070-696 66 90, katarina.arborelius@bonnierforlagen.se

******************

Om Pocket Shop
Pocket Shops affärsidé är att på ett inspirerande sätt sälja ett brett urval av frontexponerade pocketböcker där många människor är på väg. Pocket Shop har 20 butiker – i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingfors, Berlin och Frankfurt. Företaget har cirka 120 medarbetare och omsätter cirka 130 mkr.

Företaget grundades av Mathias Engdahl 1989. Sedan 2012 ingår Pocket Shop i Bonnier Books Nordic.

www.pocketshop.se

Bonnier Books Nordic

Bonnier Books Nordic rymmer Bonniers nordiska bokverksamhet och är verksamma inom e-handel, förlag, bokklubb, distribution och handel. I Bonnier Books Nordic ingår Adlibris, Discshop, Pocketgrossisten, Pocket Shop, Homeenter, Bonnierförlagen, Bonnier Books Finland, Semic, Cappelen Damm (50%), Kirjakeskus, Samdistribution och Företagslitteratur.

Bonnier Books Nordic sysselsätter ca 1800 personer och har en årsomsättning på cirka 5 miljarder kr. Bonnier Books Nordics ledning är förlagd till Sveavägen 56 mitt i centrala Stockholm. Här har Bonniers bedrivit verksamhet sedan 1921.

Taggar:

Citat

Det här ska bli jätteroligt! Pocket Shop är ett väl fungerande företag med ett starkt varumärke och mycket engagerade och kunniga medarbetare. Min utmaning blir att vårda det Pocket Shop står för idag samtidigt som vi förstås måste rusta för framtiden. Det är ingen överdrift att hävda att det händer mycket i vår bransch just nu. Att fortsätta med expansionen utanför Sverige blir också en spännande del av arbetet. Jag startade min bana i bokbranschen hos Mathias och Pocketgrossisten för drygt 15 år sedan. Det känns lite som att cirkeln är sluten nu…
Anna Borné Minberger