Konstiga djur vinner pris för årets bästa barnbok 2011!

Report this content

Lotta Olsson och Maria Nilsson Thores Augustprisnominerade bilderbok ”Konstiga djur” vinner Svenska Bokhandelsmedhjälpareföreningens (BMF) pris Din bok – vårt val för bästa barnbok 2011.

Bokhandelsmedhjälparna runt om i Sverige utser genom omröstning de bästa vuxen- respektive barnboken för året som gått. Bland tidigare pristagare finns barnboksförfattare som Pija Lindenbaum, Jan Lööf och Barbro Lindgren. Vinnare av vuxenpriset för 2011 är Marie Hermanson “Himmelsdalen (Albert Bonnier förlag 2011).

Konstiga djur

Jättemyrsloken misstänker att han kanske är det konstigaste djuret i världen. Åtminstone tycker Hasselmusen att han är jättekonstig. Men för att vara säker på sin sak så anordnar han en tävling om vem som är konstigast… ”Konstiga djur” (2011) är en humoristisk och lättläst berättelse med finurliga och vackra färgillustrationer för kluriga mellanåldringar. I berättelsen ”En annan resa” (2012) diskuterar Jättemyrslokejn och Hasselmusen vidare.

LOTTA OLSSON är författare, översättare och en av Sveriges förnämsta ordkonstnärer. Hennes texter är rappa, eleganta och engagerande. Lotta skriver böcker för både barn och vuxna, men är kanske mest känd för böckerna om den lilla hundvalpen Morris.

MARIA NILSSON THORE är utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon älskar att rita och tycker att det är en dröm att få göra böcker för barn. Maria Nilsson Thore har illustrerat en stor mängd barnböcker, både med text av henne själv och andra författare.

BMF och priset Din bok – Vårt val

Svenska Bokhandelsmedhjälpareföreningen är en intresseförening för anställda i bokhandeln men även för andra som är intresserade av bokbranschen. BMF engagerar sig framför allt i utbildning och kompetensutveckling för anställda i bokhandel, delar ut stipendier och det årliga priset din bok – vårt val. Författarna till de vinnande böckerna får en fin specialgjuten plakett, som

"tilldelas den svenska författare som med sin under det närmast föregående året utkomna bok skänkt den största behållningen och personliga tillfredsställelsen" (ur BMF´s stadgar)

2011 års prisutdelning sker i samband med bok- och biblioteksmässan i Göteborg, i samband med Lotta Olsson och Maria Nilsson Thores framträdande Vardagen för en 1,5-åring. Unga scen 1500 - 1520

För ytterligare information:
Lisa Lewin, PR- och informationsansvarig Bonnier Carlsen, 070-773 84 93
Jesper Ekdahl Ordförande BMF; jesper.ekdahl@bredband.net

Bonnier Carlsen - En bok för varje barn

Bonnier Carlsen är ett av Sveriges ledande barnboksförlag. De närmare 150 nya titlarna per år är både svenska originalproduktioner i text och bild, och utländska böcker i översättning.

Bonnier Carlsen ger ut böcker för barn och ungdomar i alla åldrar, med olika intressen, behov och förmågor. Pekböcker, bilderböcker, faktaböcker, lättläsningsböcker, kapitelböcker, högläsningsböcker, ungdomsromaner, antologier, presentböcker och seriealbu

Bland de mest lästa och prisbelönta författare och illustratörer som utkommer på förlaget märks bland andra Martin Widmark, Helena Willis, Maria Gripe, Helena Bross, Ulf Stark, Jan Lööf, Annika Thor, Jo Salmson, Sonya Hartnett, Mati Lepp, Ulf Nilsson, Eva Eriksson, Denise Rudberg, Jonathan Lindström, Katerina Janouch, Magnus Nordin, Neil Gaiman, Douglas Foley, Måns Gahrton och Johan Unenge. Bland klassikerna återfinns kända karaktärer som Tintin, Pelle Svanslös, Nalle Puh, Barna Hedenhös och Elsa Beskows älskade sagofigurer.

Du hittar Bonnier Carlsen på såväl Facebook samt i vår blogg http://bonniercarlsen.wordpress.com/.

Taggar: