Martin Widmark och Helena Willis i unikt avtal med amerikanskt förlag

Report this content

Martin Widmark och Helena Willis, skapare av de populära böckerna om LasseMajas detektivbyrå, har tecknat ett unikt avtal med amerikanska Penguin Young Readers Group. Åtta böcker ska ges ut i USA om LasseMajas detektivbyrå, som på engelska heter The Whodunit Detective Agency. Det är första gången en svensk barnbok ges ut av Penguins imprint Grosset & Dunlap.

Serien om LasseMaja finns inom kort även på kinesiska och franska. I oktober har en film om LasseMaja premiär runt om i landet, en utställning öppnar på Junibacken och 2014 är det premiär för LasseMaja på Göteborgsoperan.

– Att LasseMaja publiceras på den amerikanska marknaden är verkligen en dröm som går i uppfyllelse, säger Martin Widmark.

– Vi fastnade omedelbart för serien när vi hade läst den första boken. Lasse och Maja (på engelska Jerry och Maya) är ett fantastiskt team – både som vänner och detektiver. Böckerna är roliga, fartfyllda och perfekta för alla flickor och pojkar som gillar detektivhistorier. Vi tvivlar inte en sekund på att yngre läsare, sugna på mysterier och humor, kommer att bli lika förtjusta som vi! säger Sarah Fabiny, förlagschef på Grosset & Dunlap, det imprint hos Penguin som ger ut böckerna.

Böckerna om LasseMaja är sålda i över 2, 5 miljoner exemplar runt om i världen. Böckerna toppar ständigt boklistorna och tar emot pris efter pris. De är dessutom de mest utlånade titlarna på biblioteken i Sverige. Nu håller deckarduon på att segla upp som favoriter för mängder av unga läsare i andra länder. Rättigheterna till böckerna om LasseMajas detektivbyrå är sålda till 25 språk. I USA kommer åtta böcker att ges ut med LasseMajas detektivbyrå, som på engelska heter Whodunit Detective Agency, med start under 2014. Det är första gången en svensk barnboksförfattare ges ut på Grosset & Dunlap. Nästa år utkommer även böckerna på franska, då de lanseras stort av PocketJeunesse (Univers Poche). Hela serien, förutom de två senaste böckerna, finns inom kort på kinesiska.

Den 30 september utkommer den 22:a boken i serien, Cykelmysteriet. Några dagar senare, den 17 oktober, öppnar en stor utställning på Junibacken i Stockholm. Den 18 oktober har filmen LasseMajas detektivbyrå – Von Broms Hemlighet premiär på biografer runt om i landet. 2014 är det dessutom premiär för LasseMaja på Göteborgsoperan.

Läs mer om Cykelmysteriet här.

För mer information, kontakta Tove Kullenberg, tove.kullenberg@bonnierforlagen.se 08 696 81 89

LasseMajas detektivbyrå – Von Broms Hemlighet: se trailer och läs mer här.
För mer information, kontakta Caroline Ljungberg, caroline.ljungberg@sf.se

Monster & Mysterier på Junibacken.
För mer information, kontakta jenny.helldahl@junibacken.se

Bonnier Carlsen - En bok för varje barn

Bonnier Carlsen är ett av Sveriges ledande barnboksförlag. De närmare 150 nya titlarna per år är både svenska originalproduktioner i text och bild, och utländska böcker i översättning. Bonnier Carlsen ger ut böcker för barn och ungdomar i alla åldrar, med olika intressen, behov och förmågor. Pekböcker, bilderböcker, faktaböcker, lättläsningsböcker, kapitelböcker, högläsningsböcker, ungdomsromaner, antologier och presentböcker. Bland de mest lästa och prisbelönta författare och illustratörer som utkommer på förlaget märks bland andra Martin Widmark, Helena Willis, Maria Gripe, Helena Bross, Ulf Stark, Jan Lööf, Annika Thor, Jo Salmson, Sonya Hartnett, Mati Lepp, Ulf Nilsson, Eva Eriksson, Denise Rudberg, Jonathan Lindström, Katerina Janouch, Magnus Nordin, Neil Gaiman, Douglas Foley, Måns Gahrton och Johan Unenge. Bland klassikerna återfinns kända karaktärer som Tintin, Pelle Svanslös, Nalle Puh, Barna Hedenhös och Elsa Beskows älskade sagofigurer.

www.bonniercarlsen.se

Taggar: