Svenska barnboksförfattare på plats vid Beijing International Book Fair

Report this content

I samarbete med den svenska ambassaden i Bejing besöker barnboksförfattarna Ulf Nilsson, Martin Widmark, Pija Lindenbaum och Petter Lidbeck den 29:e upplagan av Beijing International Book Fair (BIBF), 29/8 – 2/9.

Besöket är en del av det långsiktiga arbetet för främjande av svensk litteratur i Kina, där det hos de kinesiska förlagen finns ett stort intresse och en vilja att lära känna svensk litteratur bättre.

Eva Ekeroth, kulturråd vid Svenska ambassaden i Beijing:

-          Det är ett fantastiskt läge för svenska förlag att närma sig Kina och vi tror att ett samarbete med oss ger mervärde.

Genom satsningen med svensk närvaro på BIBF 2012, hoppas ambassaden och förlagen kunna presentera ännu mer modern, svensk litteratur. Bonnier Group Agency och Rabén & Sjögren Agency finns på plats för att saluföra rättigheter till svensk barnlitteratur.

Alla barns rätt och LasseMaja på kinesiska

Under mässan kommer nyöversättningar av flera Astrid Lindgren-böcker att släppas vid en högtidlig ceremoni. Rabén & Sjögren Agency har nyligen sålt rättigheterna till sju av Pernilla Stalfelts böcker till ett av de ledande kinesiska bokförlagen, bland andra Bajsboken och Alla barns rätt. I samband med BIBF lanseras också serien om LasseMajas detektivbyrå på den kinesiska marknaden. Bonnier Group Agency har salufört rättigheterna till tio titlar om deckarduon.

Senare under september månad återvänder Martin Widmark till Kina för att tillsammans med Bonnier Carlsen vidare ägna sig åt ett tidigare påbörjat projekt med ett svenskt-kinesiskt litterärt samarbete där han och den kända kinesiska barnboksförfattaren Cao Wenxuan skrivit varsin berättelse som kommer att ges ut i en och samma bok. Widmarks berättelse förses med bilder av den kinesiska illustratören Gong Yanling och Caos berättelse illustreras av Helena Willis.

Lisa Lewin, Bonnier Carlsen
lisa.lewin@bonnierforlagen.se