Gör det som känns fel och må bättre

Report this content

Många av oss har en tendens att oroa sig och förvänta sig det värsta, men forskning visar att 91 procent av det vi oroar oss för inte inträffar. I boken Tvärtom beskriver psykologen Stefan Pagréus hur den som brottas med nedstämdhet, stress, ångest, oro, självkritik eller relationsproblem kan bli hjälpt genom att göra saker tvärtom.

Foto: Kajsa Charlotta

– Som psykolog träffar jag dagligen människor som brottas med problem. De försöker ofta lösa dem med strategier som verkar rimliga, tycks logiska och känns helt rätt. Men som leder helt uppåt väggarna fel. Inte sällan är det till och med sättet att handskas med problemet som är hela problemet, säger Stefan Pagréus.

Vår hjärna är anpassad efter stenåldern, då oron fyllde en viktig funktion ur ett överlevnadsperspektiv. Dagens värld är radikalt annorlunda. Förändringen, som skett mycket snabbt, är resultatet av mänsklig kultur och uppfinningsrikedom, medan evolutionen tuggar på långsamt. Dessutom har vi skapat oss massor av nya saker att oroas över, som bolåneräntor, jobbdeadlines och om de nya jeansen verkligen passar. Det är inget som dödar en, men hjärnan har bara ett rädslosystem och det reagerar på samma sätt, alldeles oavsett vad som jagar upp oss.

I Tvärtom förklarar psykologen Stefan Pagréus hur man genom att sluta lyssna på sin magkänsla och i stället bete sig på motsatt sätt kan må bättre, bli gladare, vara mindre rädd, sova bättre, sluta grubbla, stressa, klanka på sig själv och få bättre relationer. Med stöd från forskning och erfarenheter från hundratals klienter redogörs hur våra intuitiva strategier ofta förvärrar problemen genom att öka rädsla, nedstämdhet och stress. Författaren lyfter hur vi med enkla principer kan ta oss an sju livsbekymmer vi alla drabbas av:

• Är du nedstämd? Bete dig som om du mådde bra.
  • Problem med din partner? Ändra dig själv.
  • Känner du rädsla och ångest? Kliv närmare det läskiga.
  • Stressad? Baka rulltårta.
  • Grubblar du och oroar dig? Sluta bråka med tankarna.
  • Svårt att sova? Minska tiden i sängen.
  • Självkritisk? Behandla dig själv som du behandlar andra.

– Den här boken riktar sig till dig som inte mår helt hundra – just nu, till och från, eller i vissa stunder, skriver Stefan Pagréus i boken.

Stefan Pagréus är reklamaren som blev psykolog. Han driver sin egen terapimottagning i Stockholm och är även en av grundarna till det svenska modeföretaget A Day´s March. Tvärtom är hans debutbok.

"Det som känns "naturligt" och "rätt" att göra när vi har problem gör ofta saken mycket värre. Stefan Pagréus skriver roligt, intelligent och lättillgängligt om hur man kan tänka och göra i stället – förändringar som kan ge en enorm effekt i livet."
-Björn Hedensjö, legitimerad psykolog & författare

Tvärtom ges ut på Bonnier Fakta den 6 september 2024.

För mer information kontakta:

Julia Knave - Mediekontakt/Projektledare
julia.knave@bonnierforlagen.se

Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.