Gurun bakom 5:2-dieten kommer till Sverige

Report this content

Den 3 september hälsar Bonnier Fakta medicinjournalisten och läkaren Michael Mosley välkommen till Stockholm. Dr Mosley kommer bland annat att träffa journalister över ett pressmöte för att prata om sin bok som handlar om hur du får ett friskare, smalare och längre liv med 5:2-dieten.

Den 6 augusti släpps den svenska versionen av succéboken ”The Fast Diet” som har blivit en stor försäljningssuccé i Storbritannien och USA. Boken tog fart efter att dokumentären ”Eat, Fast, and Live Longer” visades på BBC i augusti förra året. 5:2-dieten går ut på att äta fem dagar och halvfasta två dagar per vecka med syftet att förlänga livet, minska i vikt och minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och olika former av cancer. Under de två fastedagarna dras kalorierna ner till 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män.

Ute i världen har dieten fått många namn. Fastedieten, 5:2-dieten, Mosley-dieten eller bara periodisk fasta. Den amerikanska tidningen Forbes beskriver att man i Europa inte ens behöver namnge den längre. Man säger kort och gott, ”det är min fastedag idag”, så vet alla att det handlar om 5:2-dieten.

Läs Bonnier Faktas pressmeddelande om boken vars svenska titel är ”5:2-dieten - Friskare, smalare, längre liv med halvfasta”.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR, tel: 0733 338840 eller magdalena@highlandpr.se
Charlotta Larsson, PR- och informationsansvarig, Bonnier Fakta, tel: 073-374 6294 eller e-post: charlotta.larsson@bonnierforlagen.se

Bonnier Fakta är Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut illustrerade fackböcker för inspiration och fakta. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa och träning, föräldraskap samt mode och skönhet. Hos oss finner du både kända svenska och utländska upphovsmän. För mer information om våra böcker, besök gärna bonnierfakta.se.