• Bonnier Fakta/

Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta ger ut bok om våtmarker – den blöta grunden för mänsklighetens överlevnad

Report this content

Svenska våtmarker har gjort en lång resa, från älskade slåttermarker till bespottade träsk – och vidare till att plötsligt komma ut som klimathjältar. Boken Våtmark ges ut i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta och skildrar våtmarkernas historiska utveckling i en resa mellan högmossar, rikkärr och rättegångssalar.

Våtmark ges ut på Bonnier Fakta den 30 september 2024.

Från vänster: Patrik Larsson, Anna Froster och Roine Magnusson

Fotograf: Patrik Larsson

Våtmark är en reportagebok om den blöta grunden för mänsklighetens överlevnad. Biologen och författaren Anna Froster berättar varför många av Sveriges bäckar har blivit levande begravda under betonglock, varför hemlöst vatten blir farligt och varför man ska vända när man ser klyvbladsvitmossan. I samtal med aktivister, forskare, bönder, byråkrater, biologer och Sveriges mest idoga våtmarkstrampare. Vackert paketerat med fotograferna Patrik Larsson och Roine Magnussons bilder. Allt i jakt på kärnan – våtmarkernas hjärta.

– Våtmarkerna har kommit upp i rampljuset ganska plötsligt, fakta och floskler kastas hit och dit, så det var läge att gå på djupet. De har många olika superkrafter, som var för sig är ganska komplicerade, plus att det finns många olika sorters våtmarker, så det behövdes helt enkelt en bok, säger Anna Froster.

– Våtmarker är inte bara ett av naturens mest effektiva kollager, de renar vatten och är myllrande oaser för biologisk mångfald. Men nästan en fjärdedel av Sveriges våtmarker har torrlagts. Vi hoppas att boken blir en ögonöppnare för en viktig del av naturen som inte får försvinna, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Om författaren

Anna Froster är biolog, journalist och författare, med utsikt över Hornborgasjön från skrivbordet. Hon skriver om natur och miljö sedan 2008, bland annat för Sveriges Natur och Forskning & Framsteg. Sedan tidigare har hon skrivit tolv böcker, däribland Lappuggla – Skogens dolda väsen, Svamparnas förunderliga liv, Vatten – om att värdera det ovärderliga och Tivedens nationalpark – från urtid till trolltid.

Om Fotograferna

Patrik Larsson är naturfotograf och fotograferar allt från stora vyer till små omsorgsfullt utvalda utsnitt. Han har tidigare producerat två böcker, Det knappt märkbara och Den stilla säsongen.

Roine Magnusson är fotograf till den Augustprisnominerade Nära fåglar, och har även porträtterat kor och träd i böckerna Kor, en kärlekshistoria (Årets Pandabok 2012) och Till träden. Han har fram till idag gett ut femton böcker.

För mer information kontakta:

Ida Lindgren

Mediekontakt, Bonnier Fakta
ida.lindgren@bonnierforlagen.se

Elin Williams

Pressekreterare, Naturskyddsföreningen
elin.williams@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen. Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt. Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Bonnier Fakta ger ut böcker som möter läsarens längtan efter kunskap och inblick i ämnen som mat och dryck, hälsa, hantverk, trädgård, natur och mycket mer. Våra böckers form och uttryck ska vara en viktig del av läsupplevelsen. Vi är Sveriges ledande fackboksförlag för illustrerad utgivning och ingår i Bokförlaget Forum.