Barnkammaren – ny produktserie för barn från Bonnier Group Agency

Report this content

På Formex, den 17-20 januari, lanseras Barnkammaren –  ett nytt varumärkeskoncept från Bonnier Group Agency och Bonnier Carlsen. Barnkammaren har sitt ursprung i Barnkammarböckerna, en av Sveriges mest älskade antologier för barn mellan 0-6 år. 1989 gav Bonnier Carlsen ut den första Barnkammarboken – sedan dess har det blivit hela 17 titlar som totalt har sålts i över en miljon exemplar.

Tillsammans med tre samarbetspartners – by Leia AB, Kalassmycken och Opto Design – har nu en kollektion med produkter för barn tagits fram med bilder och motiv signerade Gunilla Hansson och Charlotte Ramel, två av Sveriges främsta barnboksillustratörer. Barnkammaren omfattar en rad olika produkter så som silversmycken, barnserviser, haklappar, påslakan, örngott, plädar, filtar, kuddar, affischer och tapeter.

Christian Wallin på Bonnier Group Agency:
Barnkammarböckerna har blivit något av en klassiker bland barnböcker. Genom det nya konceptet Barnkammaren tar vi nu steget från böckernas värld, med fina produkter som vi tror kommer att bli ett välkommet inslag i våra hem, och förhoppningsvis kommer att uppskattas av både stora och små

Barnkammarboken som mobil-app
Snart lanseras även en karaoke-app till iPad och iPhone där användaren själv får sjunga med i populära barnvisor från Barnkammarböckerna.  Appen har utvecklats i samarbete med Singbox AB och skivbolaget Cosmos Music Group. I samband med Barnkammarböckerna har man också gett ut skivor med musiken och dessa skivor har kommit att bli stora försäljningssuccéer – samtliga har sålt guld eller platina. Flera av dem har också Grammisnominerats och 2007 utsågs musiken till Den blå barnkammarboken till årets barnalbum.

Om Bonnier Group Agency
Bonnier Group Agency
etablerades 2003 för att representera författare och illustratörer inom Bonnierförlagen och arbetar med försäljning och marknadsföring av skönlitteratur, faktaböcker och barnböcker till utländska marknader samt film-, merchandise- och licensrättigheter i både Norden och utlandet.

Om Bonnier Carlsen

Bonnier Carlsen är ett av Sveriges ledande barnboksförlag. De närmare 150 nya titlarna som ges ut per år är både svenska originalproduktioner och utländska böcker för barn och ungdomar i alla åldrar. Bonnier Carlsen jobbar med många av Sveriges mest omtyckta illustratörer och författare. Bland de mest lästa och prisbelönta märks bland andra Martin Widmark, Helena Willis, Ulf Stark, Jan Lööf, Maria Nilsson Thore, Ulf Nilsson, Eva Eriksson, Katerina Janouch, Stina Wirsén, Måns Gahrton och Johan Unenge.

För ytterligare frågor vänligen kontakta:
Christian Wallin
Ansvarig licensiering och Merchandising, Bonnier Group Agency