Dagens Industri och Autolease i nytt samarbete kring tjänstebilsinformation

Report this content

Dagens Industri och Autolease lanserar i dag ett nytt verktyg för att räkna ut vad tjänstebilen kostar att köra. Tillgängligt på landets ledande affärssajt, www.di.se, presenteras under vinjetten Di Tjänstebil en databas med uppgifter om totalkostnader för över 1.500 bilmodeller med upp till 75.000 kombinationsmöjligheter av körlängd, innehavstid, utrustningsnivåer m.m.

Snabbt, enkelt och tydligt kan både tjänstebilsförare och de som ansvarar för inköp och finansiering av tjänstebilar på företaget jämföra totalkostnaden för olika bilmärken och modeller på www.di.se/tjanstebil

”En stor del av våra läsare har tjänstebil och en del av dem arbetar också i en position där de ansvarar för inköp och finansiering av företagets tjänstebilar. Det är till dem vi i första hand vänder oss med den nya sektionen Di Tjänstebil”, säger Klas Granström, redaktionschef och ansvarig för digitala medier på Dagens Industri.

Totalkostnaden per bil beräknas med den s.k. ”Total Cost of Ownership” – metoden*, vilken ger en unik jämförbarhet mellan olika bilmärken och modeller. Alla kostnadskalkyler som tas fram med verktyget är också möjliga att direkt omvandla till giltiga offerter.

”Just köp och finansiering av tjänstebilar är något av det minst transparenta man kan tänka sig. Vår ambition är att det ska bli enkelt för företagen att jämföra olika bilalternativ. Många har förutfattade meningar om olika bilmodeller och man kan bli väldigt förvånad vid en närmare jämförelse av olika bilmodellers totalkostnad”, säger Karl-Erik Elias, vd på Autolease.

Dagens Industri och Autolease har sedan tidigare ett samarbete kring publikationen Årets Bil som ges ut av Di.

Kontakt:

Di, Mattias Hemmingsson, affärsutvecklare, +46 (0) 706 46 51 30
Autolease, vd Karl-Erik Elias +46 (0) 708 48 21 49

* Total Cost of Ownership
är en beräkningsmodell som visar på den totala kostnaden för nyttjandet av en produkt med hänsyn tagen till hur länge och i vilken omfattning som produkten nyttjas.

Dagens Industri är nordens största affärstidning och når dagligen ca 350.000 läsare. Di.se är en av Sveriges största nyhetssajter med knappt en miljon läsare per vecka. 977.000 unika webb- och mobilläsare v 43)

Autolease är en del av DNB Bank, Nordens näst största Bankkoncern. DNB är ledande inom bilfinansiering i Norden och finansierar totalt ca 275.000 bilar på den Nordiska marknaden.

Taggar: