Gamla fiskenät blir till nya badkläder hos Boob

Boob bidrar till att rena haven och minska sopberget när fiskenät och gamla mattor blir badkläder i vår- och sommarkollektion 2016. Alla plagg i badkollektionen har Boobs smarta dubbelfunktion för gravida och ammande och är tillverkade i hållbart material av ECONYL®-garn och elastan. ECONYL®-fibern är en återvunnen polyamid – som regenererats av bland annat återvunnet marint skräp.

Genom att simma i Boobs badmode bidrar man till att rena haven och minska sopberget. Badkollektionen är tillverkad av ECONYL®-garn - en polyamid som till 100 procent är tillverkad av återvunnet avfall. Exempelvis fiskenät som blivit kvar i haven och mattor som gjort sitt. Även Boobs sportlinne, Fast Food Sportlinne, är tillverkat i samma hållbara material. Plaggen är mjuka, stretchiga och snabbtorkande – utmärkta egenskaper för just bad- och sportmode.

Övergivna fiskenät skräpar ner haven och stör havsmiljön. Inom ECONYL® Regeneration System samlar initiativtagare som Healthy Seas in marint skräp i form av övergivna fiskenät. Fiskenäten regenereraras sedan, tillsammans med annat avfall, till ECONYL®-garn som blir nya hållbara textilprodukter, till exempel Boobs badkläder.

Boobs produktion 2015 bestod till 83 procent av hållbara material och alla nyheter för vår- och sommar 2016 är tillverkade i hållbara material. Boobs produkter är certifierade enligt OEKO-TEX® Standard 100 och tillverkas i Europa. ECONYL®-fibern tillverkas till 100 procent av återvunnet avfall och industrispill.

Boobs bad och active wear i återvunnen polyamid

FAST FOOD TANKINI
Set med tankini-topp och bekväm bikinitrosa. Tankinin är försedd med Boobs smarta funktion för amning. Tack vare en dragsko framtill på tankinin kan passformen justeras över bysten så att den sitter lika smickrande under såväl graviditeten som amning. Smala, reglerbara axelband som också kan bäras som halterneck eller helt tas bort. Snabbtorkande, klortåligt material.

Storlek: XS – XL, Pris: 699 kr, Material: 78% återvunnen polyamid - ECONYL®-garn och 22% elastan Färger: Ink Blue

FAST FOOD BADDRÄKT
Baddräkt med dubbelfunktion för graviditet och amning försedd med Boobs smarta omlottfunktion. Tack vare en dragsko i nederkant av omlotten kan passformen justeras över bysten. Baddräkten är gjord i mjukt stretchmaterial, som även är nabbtorkande och klortåligt. Smala, avtagbara och reglerbara axelband som också kan bäras som halterneck eller helt tas bort.

Storlek: XS – XL, Pris: 599 kr, Material: 78% återvunnen polyamid - ECONYL®-garn och 22% elastan Färger: Svart och Cassis

FAST FOOD SPORTLINNE
Sportlinne med dubbelfunktion för graviditet och amning. Linnet har brottarrygg för maximal rörelsefrihet. Linnet är gjort i snabbtorkande funktionsmaterial, tillverkat av återvunnen polyamid. Materialet andas och leder effektivt bort fukt när du tränar på gymmet, joggar eller tar en långpromenad med vagnen.

Storlek: XS-XL, Pris: 499 kr, Material: 80% återvunnen polyamid - ECONYL®-garn och 20% elastan, Färg: Svart

Pressbilder: Här finns alla bilder på Boobs badmode att ladda ner.

För mer information och bilder, kontakta:
Marit Woody, presskontakt på Boob
Mail: marit@woodygreen.se

Svenska varumärket Boob startades 2000 av Mia Seipel och säljs idag genom återförsäljare på 20 marknader i och utanför Europa. Företaget tog sin startpunkt i idén om att göra smarta och snygga kläder för ammande mammor. Boobs amningsfunktion är patenterad och kollektionen har idag utökats med en komplett garderob för graviditet och amning och inkluderar även underkläder. Kollektionen är gjord med stor omsorg om både människor och miljö. Hela kollektionen är certifierad enligt OEKO-TEX® 100 och all produktion sker i Europa. 83% av kollektionen är gjord av hållbara material. Sedan våren 2008 finns hela sortimentet även samlat till försäljning i den egna webshopen på www.boobdesign.com.