Klädföretaget Boob ökar med gröna affärer

Report this content

Idag presenterar klädföretaget Boob sin ”Greenometer” och kan stoltsera med att ha uppnått 83 procent hållbara material, mätt i vikt, av total produktion 2015. Målet är att den siffran inom en snar framtid ska vara 100 procent. Samtidigt har Boobs omsättning 2015 ökat med 13 procent från föregående år.

Svenska Boob startades 2000 då de lanserade sina smarta amningsplagg, en patenterad innovation som snart blev en favorit bland mammor runt om i världen. Idag har kollektionen utvecklats till en komplett garderob av kläder och underkläder med dubbelfunktion för graviditet och amning och varumärket säljs genom egen webbshop samt till återförsäljare på 20 marknader. Att göra innovativa plagg som fyller ett syfte är fortfarande ett ledord hos Boob men inget de nöjer sig med. Boob håller ett grönt fokus och vill visa att det går att växa genom hållbara affärer. Därför är alla nyheter i Boobs kollektion vår/sommar 2016 inte bara gjorda i hållbara material utan även certifierad enligt OEKO-TEX® Standard 100. En viktig del i arbetet är också en juste produktion. Alla produkter produceras i Europa och Boob ställer höga krav på leverantörerna vad gäller miljömässigt och socialt ansvar.

- Vårt fokus har alltid legat på innovativ design, funktion och att konstant utvecklas vad gäller såväl produkt och sortiment som distributionskanaler. Vi har alltid satsat på att göra produkter av hög kvalitet och 2008 började vi medvetet att jobba med hållbara material. Vi bestämde oss redan från start att vi inte skulle göra ”en hållbar kollektion i kollektionen” utan istället ersätta alla material med alternativ som är så miljöoptimala som möjligt. Vi kommer aldrig att luta oss tillbaka och känna oss färdiga med vårt arbete inom hållbarhet - 100% hållbara material är bara ett delmål, säger Mia Seipel, grundare och VD på Boob.

När hållbarhetssiffrorna för år 2015 nu är sammanställda visar de att den totala produktionen 2015, mätt i vikt, sammanlagt bestod av 83 procent hållbara material. 2014 låg siffran på 80 procent. Sedan 2008 har Boobs andel hållbara material i produktionen ökat från 20 procent till 83 procent.

– På Boob har vi bestämt oss för att minska vår miljöpåverkan i alla led och bli marknadens mest miljösmarta varumärke för mammor. I första hand strävar vi efter att ta fram produkter som fyller ett syfte. Därefter ser vi till att göra dem i material som är så miljöoptimala som möjligt. Vi håller hårt på vår strategi att alla nyheter ska vara producerade i hållbara materialval. Vi gör kläder för framtiden och vi är övertygade om att det enda sättet att göra affärer långsiktigt är arbeta med hållbarhet i alla led - socialt, miljömässigt och ekonomiskt, säger Mia Seipel.

Boob, som idag har 14 anställda, har växt organiskt sedan starten år 2000 och omsatte år 2015 43 miljoner kronor – en ökning med 13 procent från 2014 då omsättningen låg på 38 miljoner kronor. Produkterna säljs, genom återförsäljare, på 20 marknader både i och utanför Europa samt genom egen webbshop till totalt 52 marknader.

Fakta – Boobs hållbara material
Ekologisk bomull
Ekologisk bomullsodling är ett långsiktigt, hållbart och resurssnålt produktionssätt. Odlingen sker helt utan kemiska bekämpnings- eller gödningsmedel. Ekologisk bomull är bättre för både bomullsbönderna och miljön. Från och med vår- och sommarkollektionen 2016 har Boob ersatt all traditionell bomull med ekologisk bomull.

Lyocell
Lyocell är en cellulosafiber. Den kommer från snabbväxande eukalyptusträd som växer i skogar som sköts på ett miljömässigt hållbart sätt. Odlingen kräver bara 5% av den mängd vatten som går åt vid konventionell bomullsodling. Tillverkningen av själva fibern sker i ett slutet system, vilket innebär att nästan allt vatten och alla kemikalier återanvänds.

Återvunnen polyester
I framställningen av återvunnen polyester är utsläppet av co2  lägre och går det åt mindre energi och vatten jämfört med produktion av traditionell polyester. Dessutom minskar sopberget. All fleece (polyester) Boob använder i kollektionen är gjord av återvunna PET- flaskor. Det går åt 12 st 1,5-liters PET-flaskor för att göra en fleecetröja.

Återvunnen polyamid
I underklädeskollektionen arbetar Boob med återvunnen polyamid, tillverkad av återvunnet avfall. Genom att återvinna sopor för att göra nytt material sparar de på jordens naturtillgångar av råolja, bidrar till att minska sopberget och använder en process som kräver mindre energi än vid framtagningen av traditionell polyester och polyamid.

De hållbara materialvalen i Boobs totala produktion under 2015 bestod av:
45% ekologisk bomull, 21,3% lyocell, 9,4% återvunnen polyamid, 7,4% återvunnen polyester

För mer information, kontakta:
Marit Woody
Mail: marit@woodygreen.se

Om Boob
Svenska varumärket Boob startades 2000 av Mia Seipel och säljs idag genom återförsäljare på 20 marknader i och utanför Europa. Företaget tog sin startpunkt i idén om att göra smarta och snygga kläder för ammande mammor. Boobs amningsfunktion är patenterad och kollektionen har idag utökats med en komplett garderob för graviditet och amning och inkluderar även underkläder. Kollektionen är gjord med stor omsorg om både människor och miljö. Hela kollektionen är certifierad enligt OEKO-TEX® 100 och all produktion sker i Europa. 83% av kollektionen är gjord av hållbara material. Sedan våren 2008 finns hela sortimentet även samlat till försäljning i den egna webshopen på www.boobdesign.com.

Taggar:

Citat

Vårt fokus har alltid legat på innovativ design, funktion och att konstant utvecklas vad gäller såväl produkt och sortiment som distributionskanaler. Vi har alltid satsat på att göra produkter av hög kvalitet och 2008 började vi medvetet att jobba med hållbara material. Vi bestämde oss redan från start att vi inte skulle göra ”en hållbar kollektion i kollektionen” utan istället ersätta alla material med alternativ som är så miljöoptimala som möjligt. Vi kommer aldrig att luta oss tillbaka och känna oss färdiga med vårt arbete inom hållbarhet - 100% hållbara material är bara ett delmål.
Mia Seipel, VD och grundare på Boob
Mia Seipel, VD och grundare på Boob