Fredrik Reinfeldt populäraste middagsdejten

Report this content

Enligt en undersökning gjord av YouGov på beställning av restaurangbokningssajten Bookatable.com, är Fredrik Reinfeldt den partiledare svenska folket helst äter middag med.

Moderaternas Fredrik Reinfeldt placerade sig högst bland både kvinnor och män, och hotas endast av miljöpartiets populära språkrör Maria Wetterstrand. Undersökningen visar också att Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är fjärde populäraste middagssällskap och endast tre procentenheter efter oppositionsledaren Mona Sahlin. Minst önskvärda middagssällskap är Miljöpartiets Peter Eriksson som helt fallit i skuggan av språkrörskollegan Maria Wetterstrand. Bookatable.com är Europas största tjänst för restaurangbokningar på webben, och har genom sin egen bokningsstatistik stor insyn i krogbranschen och vet var folk helst bokar bord och äter, men inte vilket middagssällskap de föredrar. ”Vi tyckte det skulle vara kul och spännande att nu inför valet ta reda på vem av våra politiska ledare svenska folket helst skulle vilja äta middag med och vem de helst skulle vilja slippa som middagssällskap. Vi hoppas återkomma med liknande undersökningar även fortsättningsvis”, säger Wilhelm Hamilton, marknadschef på Bookatable.com. Vilken av följande svenska politiker vill du helst äta middag med? Fredrik Reinfeldt (Moderaterna) 23% Maria Wetterstrand (Miljöpartiet) 20% Mona Sahlin (Socialdemokraterna) 8% Jimmie Åkesson (Sverigedemokraterna) 5% Lars Ohly (Vänsterpartiet) 5% Maud Olofsson (Centerpartiet) 4% Göran Hägglund (Kristdemokraterna) 3% Jan Björklund (Folkpartiet) 2% Peter Eriksson (Miljöpartiet) 1% Ingen/Vet ej 30% Fältperiod Undersökningen är genomförd under perioden 22-26 april 2010 via YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av förrekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov, en så kallad accesspanel. Urval/omfattning Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. En inbjudan till undersökningen har skickats ut via e-mail till personer som uppfyller beskrivningen. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Totalt har 1146 personer genomfört undersökningen.