Bästa skiddestinationerna i Sverige enligt Booking.coms resenärer

Vi befinner oss nu mitt i skidsäsongen och dessutom i sportlovsveckorna. Få saker går upp mot en dag i pisten eller en tur i spåret omgiven av berg och natur, följt av en mysig kväll med god mat tillsammans med familj och vänner. När svenska resenärer väljer vart de ska resa uppger faktiskt 35 %* av dem att närhet till fjällen är avgörande vid val av destination. Med tanke på det har Booking.com tittat på resenärernas högst rankade destinationer för både längd- och utförskidåkning i Sverige, för att inspirera och hjälpa äventyrslystna resenärer som letar efter de bästa vinterdestinationerna.

"Vid den här tiden på året tycker många resenärer om att besöka de bästa backarna, bergen och skidorterna i Europa. Sverige är naturligtvis ett riktigt vintersportland med många kända skiddestinationer som är populära bland både svenska och internationella resenärer. Oavsett om du föredrar utförsåkning eller längdåkning har Sverige många skidorter som är perfekta för resor med familj, vänner eller för de som är inriktade på att förbättra sin skidteknik”, säger Christin Schmidt, Regional Manager Nordics på Booking.com.

För resenärer som letar efter lång och uthållighetskrävande längdskidåkning är Mora ett alternativ. Mora toppar listan över de mest rekommenderade destinationerna för längdskidåkning i Sverige, inte helt överraskande eftersom det är här målet för det världskända Vasaloppet ligger. Den näst mest rekommenderade destination är Funäsdalen, följt av Orsa, Kiruna och Åre. Hälften av destinationerna ligger i Dalarna, som därmed är det stora landskapet för längdskidåkning i Sverige.

De mest rekommenderande destinationerna för längdskidåkning i Sverige**

1. Mora, Dalarna
  2. Funäsdalen, Jämtland
  3. Orsa, Dalarna
  4. Kiruna, Norrbotten
  5. Åre, Jämtland
  6. Falun, Dalarna
  7. Högfjället, Dalarna
  8. Gällivare, Norrbotten
  9. Idre, Dalarna
  10. Abisko, Norrbotten

Listan över de mest rekommenderade resmålen för utförsåkning toppas av Åre, som kanske är den mest kända, och definitivt den största, skidorten i Sverige. Efter Åre kommer Funäsdalen, som också ligger i Jämtland, men med lite lugnare och mer traditionella fjällbyar och många klassiska hotell. Borlänge med välkända Romme Alpin, ligger också högt upp på listan, tillsammans med de kända skidorterna runt Sälen, som Högfjället, Lindvallen och Stöten. Avslutningsvis har vi Idre och därmed Idrefjäll, känt för ”Chocken”, Sveriges brantaste skidbacke för de riktigt våghalsiga skidåkarna som söker en ordentlig adrenalinkick.

De mest rekommenderande destinationerna för utförsåkning i Sverige***

1. Åre, Jämtland
  2. Funäsdalen, Jämtland
  3. Borlänge, Dalarna
  4. Sälen, Dalarna
  5. Idre, Dalarna

* Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende bland ett urval av 48 413 respondenter på 31 marknader (2 000 från USA, 1 864 från Kanada, 1 999 från Mexiko, 2 003 från Colombia, 2 005 från Brasilien, 2 002 från Argentina, 1 020 från Chile, 1 777 från Australien, 818 från Nya Zeeland, 1 999 från Spanien, 2 002 från Italien, 1 998 från Frankrike, 1 990 från Storbritannien, 2 005 från Tyskland, 2 003 från Nederländerna, 985 från Danmark, 999 från Sverige, 910 från Kroatien, 918 från Schweiz, 1 986 från Belgien, 998 från Ryssland, 953 från Israel, 1 999 från Indien, 1 990 från Kina, 901 från Hongkong,
1 775 från Thailand, 1 001 från Singapore, 975 från Taiwan, 1 800 från Vietnam, 1 757 från Sydkorea och 1 001 från Japan). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest privat eller med jobbet minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2022, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under januari 2022.

** Uppgifterna är baserade på globala resenärers topprankade destinationer för längdskidåkning i Sverige.

*** Uppgifterna är baserade på globala resenärers topprankade destinationer för utförsåkning i Sverige.

Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.