• Booking.com/

Booking.com lanserar en unik hållbarhetssymbol, för att leda branschen till att visa upp ett större utbud av hållbara boenden

Det banbrytande programmet för hållbara boenden är mer inkluderande för alla typer av boenden världen över och gör det lättare för kunder att hitta pålitlig information om hållbarhet

MALMÖ, 15 NOVEMBER 2021 – Booking.com, en av världens ledande digitala reseplattformar, lanserade idag sin symbol för hållbara boenden. Symbolen representerar pålitlig och globalt relevant information om hållbarhet, som är mycket eftertraktat bland resenärer världen över som vill göra mer hållbara val när de reser. Symbolen är tillgänglig för alla typer av boenden som har implementerat en kombination av hållbara åtgärder som uppfyller de nödvändiga kriterierna, för deras specifika resmål. Den är utformad för att passa många olika typer av boenden, från lägenheter, B&B och fritidshus till hotell, resorter och till och med trädkojor, och kan anpassas till lokala förhållanden och faktorer. Det här initiativet är det första av sitt slag inom branschen. Syftet med symbolen är att ge ett trovärdigt erkännande av effektiva hållbarhetsåtgärder för fler boenden över hela världen samt att ge resenärer ett transparent, konsekvent och lättförståeligt sätt att identifiera ett bredare utbud av mer hållbara boenden, oavsett vart de ska resa.

Vi gör hållbara resval enklare för alla
Företagets ambition, vid sidan av Travalyst Coalition där Booking.com är en av grundarna, är att skapa ett universellt och transparent mått för hållbarhetsinformation för boende, över hela branschen. Därmed framhäver denna första version av Booking.coms hållbarhets-symbol den första uppsättningen attribut som validerats av Travalyst Independent Advisory Group. Symbolen fokuserar på att lyfta fram de mest relevanta åtgärderna för ett brett urval av boendetyper samt deras eventuella effekt – oavsett om det handlar om en lägenhet i Amsterdam, ett privat hus i Spanien eller en resort längs Guldkusten i Australien.

Med utgångspunkt i standarderna för hållbara boenden som redan finns på plats, har Booking.com samarbetat med branschexperter, bland annat genom deras ledande roll inom Travalyst Coalition och med andra branschexperter, för att identifiera en uppsättning av de mest effektiva åtgärderna inom 5 nyckelområden: avfall, energi och växthusgaser, vatten, stöd till lokalsamhället och naturskydd. Detta grundläggande ramverk är för närvarande uppdelat i ytterligare 32 specifika hållbarhetsåtgärder som boenden kan implementera. Detta omfattar allt från att ta bort toalettartiklar av engångsplast eller byta till LED-lampor, till att ha 100 % förnybara energikällor eller investera en viss procent av vinsten i lokalsamhället och bevarandeprojekt.

För var och en av dessa åtgärder har Booking.com också samarbetat med det välrenommerade hållbarhetsföretaget Sustainalize för att utveckla en metodik för att bedöma dessa åtgärders relativa betydelse i modellen. Eftersom betydelsen helt beror på de olika åtgärdernas miljömässiga och/eller sociala inverkan, är modellen användbar för att identifiera partners som utför ett gediget hållbarhetsarbete. Beräkningen tar också hänsyn till boendets läge och storlek, vilket förbättrar modellens noggrannhet och tillämpbarhet bland det stora urvalet av Booking.coms partners. Alla dessa beräkningar kombineras och man tar hänsyn till varje åtgärd och till lokala faktorer för att skapa ett övergripande betyg för boendets hållbarhetsåtgärder. Samtidigt som målet har varit att skapa en universell modell, så kan ett hållbart boende betyda olika saker på olika marknader. Till exempel anses vattenreducerande åtgärder i ett område som är utsatt för torka, eller användning av förnybar energi i ett land där det ännu inte är allmänt tillgängligt, vara mer effektiva åtgärder. Mer information om hur enskilda boenden runt om i världen har lyckas få symbolen finns i detta uppdaterade avsnitt av handboken för hållbara boenden på Booking.coms Partner Hub.

Boenden som uppfyller kriterierna får den första versionen av symbolen för hållbara boenden, inklusive de som har befintliga certifieringar och symboler, till exempel boenden som är officiellt godkända av Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism och EU Ecolabel. Detta ramverk och mätmetodik har utvecklats officiellt inom Travalyst Coalition och godkänts av Travalyst Independent Advisory Group, och kommer fortsätta att utvecklas i samarbete med Global Sustainable Tourism Council (GSTC).

"Booking.com har systematiskt utvecklat, testat och förfinat denna metodik utifrån GSTC:s expertis och de globalt erkända GSTC-kriterierna", säger GSTC:s VD Randy Durand, "och detta ger stor trovärdighet till ramverket eftersom det har utformats så omsorgsfullt."

"Att bygga en verkligt hållbar resebransch kommer att ta tid, samordning och samlade ansträngningar, men framsteg är möjliga genom fortsatt innovation, partnersupport och samarbete inom branschen", säger Marianne Gybels, hållbarhetschef på Booking.com. "Med vårt program och vår symbol för hållbara boenden uppmärksammar vi hållbarhetsarbetet bland ett bredare utbud av boenden runt om i världen på ett trovärdigt och öppet sätt för konsumenterna. Utöver att uppmuntra boenden att sträva efter att få symbolen, anser vi att det är viktigt att visa att det finns ett spektrum för hållbarhet och att det finns ett värde i att visa upp det ökande antalet boenden som befinner sig i olika skeden av sina individuella hållbarhetsresor. Att visa upp de åtgärder som de har på plats gör det lättare för alla att göra ett mer informerat och förhoppningsvis mer hållbart val inför nästa resa, oavsett vart de vill åka. Detta inspirerar också ännu fler av våra partners att ta nästa steg och driva sin verksamhet på ett mer hållbart sätt."

Skynda på hållbarhetsresan
Enligt en ny studie som just släppts av EY Parthenon och Booking.com har boendesektorn möjlighet att visa vägen när det gäller hållbarhet inom resor och turism, trots att den släpper ut 264 miljoner ton koldioxid per år, vilket motsvarar 10 % av turistnäringens totala årliga utsläpp. Även om betydande investeringar krävs för att nå netto noll till 2050 (768 miljarder euro), visar undersökningen att många boenden redan har infört en rad åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Användningen av de mest effektiva tillgängliga teknikerna och metoderna ligger på mellan 30 % och 70 %, så det finns betydande möjligheter till förbättringar.

Med tanke på att 81%* av globala resenärer uppger att de vill bo på ett hållbart boende under det kommande året och med mer än 28 miljoner boendealternativ på Booking.com, ser företaget en fantastisk möjlighet att visa upp fler av de effektiva åtgärderna som dess boendepartners vidtar för att skapa mer hållbara upplevelser och i sin tur göra det lättare för resenärer att hitta hållbara boenden. Symbolen för hållbara boenden är också ett konkret svar till de mer än två tredjedelar (72 %) av resenärerna som förväntar sig, att branschen ska erbjuda mer hållbara alternativ. 73 % av resenärerna säger att de skulle vara mer benägna att välja ett specifikt boende om de visste att det hade implementerat hållbara åtgärder. Därför hjälper programmet och symbolen för hållbara boenden till att belöna och ytterligare uppmuntra alla boendeleverantörer att ta nästa steg på sin individuella hållbarhetsresa, vilket i slutändan ökar den totala mängden hållbara boendealternativ som finns tillgängliga.

Under den första fasen i lansering kommer symbolen för hållbara boenden och en översikt över individuella boendens hållbarhetsarbete att vara synliga för resenärer på boendesidor över hela världen, både i Booking.coms app och på webbplatsen. Därefter kommer symbolen även att börja visas bredvid boenden i sökresultaten under de kommande veckorna. Det kommer även att finnas ett filter för hållbara boenden som hjälper resenärer att hitta mer hållbara alternativ redan när de påbörjar sin sökning på Booking.com.

Listan över mätbara hållbarhetsåtgärder kommer att fortsätta utvecklas och expandera under de kommande månaderna, och bli allt mer lokalt relevant när det gäller mätning, samtidigt som en nödvändig global nivå bibehålls. Eftersom ytterligare åtgärder läggs till över tid så är planen att också börja integrera detta hållbarhetsinitiativ med andra varumärken i Booking Holdings, samt med andra partners inom Travalyst, för att säkerställa konsekvens över flera plattformar och därmed ge konsumenterna större valfrihet när det gäller hållbarhet.

Som en del av programmet för hållbara boenden kommer Booking.com fortsätta att ge vägledning, information och råd till boendepartners via olika kanaler, inklusive handböcker och annat innehåll på Booking.coms Partner Hub. Du hittar mer information om Booking.coms hållbarhetsarbete på sustainability.booking.com.

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information.
Booking@aspekta.se

Om Booking.com
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen, när det är säkert att göra det igen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus och lägenheter till hotell och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,6 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Travalyst
Travalyst grundades av Hertigen av Sussex i samarbete med Booking.com, Skyscanner, Trip.com Group, Tripadvisor, Visa och nyligen har även Google anslutit sig. Travalysts ambition är lyfta fram hållbara resor som ett sätt att uppnå en positiv förändring. Syftet är att ta fram en ny, mer ansvarsfull modell för resor som bygger vidare på arbetet med befintliga standarder, med målet att göra dem lättare att förstå för konsumenter och företag, och i sin tur implementera och skala upp dem till så många reseleverantörer som möjligt. Travalyst fortsätter att utveckla ett system som är först i sitt slag och som kan leverera ett enhetligt, branschomfattande ramverk för hållbarhet över många plattformar; för att i slutändan göra det möjligt för resenärer att göra mer hållbara val. Läs mer på www.travalyst.org.

Metodik
*Undersökning beställd av Booking.com och oberoende utförd bland ett urval av 29 349 respondenter i 30 länder och territorier (1,000 från USA, 1,007 från Kanada, 1,000 från Mexiko, 964 från Colombia, 1,000 från Brasilien, 1,000 från Argentina, 999 från Australien, 941 från Nya Zeeland, 1,001 från Spanien, 1,000 från Italien, 1,000 från Frankrike, 1,000 från Storbritannien, 1,000 från Tyskland, 1,003 från Nederländerna, 986 från Danmark, 1,000 från Sverige, 997 från Kroatien, 1,005 från Ryssland, 1,003 från Israel, 1,000 från Indien, 1,000 från Kina, 1,005 från Hong Kong, 968 från Thailand, 963 från Singapore, 1,000 från Taiwan, 1,005 från Vietnam, 1,000 från Sydkorea, 1,000 från Japan, 1,002 från Sydafrika och 500 från Kenya ). För att kunna delta i denna undersökning måste respondenterna varit 18 år eller äldre, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa 2021, och vara antingen den primära beslutsfattaren eller vara involverad i beslutsfattandet av deras resa. Undersökningen gjordes online och ägde rum i mars 2021.