Den lokala matkulturen är den viktigaste ingrediensen för ett oförglömligt foodie-äventyr

• Fler än 6 av 10 (61 %) säger att de väljer resmål baserat på bra mat och dryck
  • Över hälften av världens alla resenärer (51 %) besöker lokala street food-marknader
  • Malaysia, Taiwan, Japan och Brasilien hamnar högst upp på listan över de bästa resmålen för att upptäcka det lokala köket

Om det är något som de flesta är överens om när det kommer till resor, så är det att mat spelar en stor roll vid val av resmål. Enligt Booking.coms undersökning bland över 50 000 resenärer från hela världen, säger 6 av 10 (61 %) att de väljer resmål baserat på att maten och drycken är bra. Över en tredjedel (34 %) säger att de planerar att åka på en matresa någon gång under 2018 – bland Generation Y stiger siffran till 40 %.

Det är också tydligt att vår aptit för matäventyr ökar. Nästan hälften (49 %) av världens alla resenärer vill bli ännu mer äventyrliga när det kommer till vilken slags mat de äter på resande fot – bland Generation Y är det hela 60 %. Ett sätt att nå detta mål är att provsmaka lokala delikatesser på resan. Nästan två tredjedelar (64 %) säger att de vill äta mer lokalt under 2018.

Booking.com, världsledande i att sammankoppla resenärer med det bredaste utbudet av fantastiska boenden, avslöjar världens mest populära gastronomiska resmål enligt Booking.coms gästrecensioner.

Lokala läckerheter: Ställen att prova
Några av de bästa ställena för att prova det lokala köket är Sydostasien, eller vad sägs om dim sum, nudlar eller Phở? Kanske är det inte så förvånande att många foodies också kommer från det här området. 57 % av undersökningens deltagare från Asien säger att de ser fram emot att prova nya maträtter i år.

Bästa resmålen för att prova på lokal mat
Ipoh, Malaysia Sarajevo, Bosnien och Hercegovina
Kaohsiung, Taiwan Colmar, Frankrike
Nagoya, Japan Lima, Peru
Johor Bahru, Malaysia Catania, Italien
João Pessoa, Brasilien Belgrad, Serbien
Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Street food-marknader
Över hälften (51 %) av världens resenärer säger att de räknar med att besöka lokala street food-marknader i år – ett bra alternativ om man vill provsmaka olika lokala maträtter. Över hälften (54 %) säger att de vill ha fler unika matupplevelser under resan, och food trucks är perfekt för det. Miljontals Booking.com-recensioner från riktiga resenärer avslöjar de mest populära resmålen för att njuta av dessa unika foodie-upplevelser:

Bästa resmålen med street food Bästa resmålen med food trucks
Jeonju, Sydkorea Portland, USA
Hsinchu, Taiwan São Paulo, Brasilien
Marrakech, Marocko Seoul, Sydkorea
New York, USA Bangkok, Thailand
Mexico City, Mexiko Istanbul, Turkiet

Foton som får det att vattnas i munnen
Sociala medier är fyllda med foton som visar upp resor och matäventyr. Vackra, färgglada och unika maträtter är perfekta att fylla flödet med och är ett bra sätt att visa upp lokala matfynd på. Nästan en tredjedel (31 %) av världens resenärer planerar att ta fler bilder på mat i år. Detta är mest populärt bland resenärer från Kina (65 %), Indien (57 %), Thailand (53 %), Indonesien (50 %) och Hongkong (48 %).

Pepijn Rijvers, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com, säger: “Mat spelar en stor roll i våra val av resor och för den övergripande upplevelsen. Att prova lokal mat och street food är ett bra sätt för resenärer att verkligen omfamna den lokala kulturen, upptäcka den lokala gemenskapen och utforska det nya och annorlunda. Genom att använda våra rekommendationer från recensioner skrivna av riktiga resenärer kan du hitta de bästa resmålen och nya ställen att utforska så att du kan provsmaka dig runt världen!”

KONTAKTUPPGIFTER:
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information; Booking@aspekta.se

MEDDELANDE TILL REDAKTÖRER
Undersökningen är beställd av Booking.com och oberoende utförd bland ett urval av vuxna personer som rest under de senaste 12 månaderna eller som planerar att göra en resa under de kommande 12 månaderna. Totalt deltog 56 727 personer i undersökningen (över 2 000 personer vardera från Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Chile, Kina, Colombia, Tyskland, Spanien, Frankrike, Hongkong, Indonesien, Indien, Italien, Japan, Sydkorea, Mexiko, Malaysia, Nederländerna, Portugal, Ryssland, Singapore, Thailand, Taiwan, Storbritannien och USA, samt över 1 000 personer vardera från Danmark, Kroatien, Sverige och Nya Zeeland). Deltagarna besvarade en online-enkät under oktober 2017.

Undersökningen är beställd av Booking.com och oberoende utförd bland ett urval av vuxna personer som rest under de senaste 12 månaderna eller som planerar att göra en resa under de kommande 12 månaderna. Totalt deltog 18 509 personer i undersökningen (över 1 000 personer vardera från Storbritannien, USA, Brasilien, Kina, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Indien, Singapore och Ryssland samt över 500 personer vardera från Australien, Argentina, Belgien, Kanada, Danmark, Hongkong, Kroatien, Indonesien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Sverige, Thailand och Taiwan). Deltagarna besvarade en online-enkät under augusti 2017.

Om Booking.com:
Booking.com B.V. grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största e-handelsbolag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och har nu över 17 000 anställda på 198 kontor i 70 länder.

Vår vision är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen, och därför investerar Booking.com i digital teknologi som gör det lättare att resa. På Booking.com sammankopplar vi resenärer med världens största utbud av fantastiska ställen att bo på – allt från lägenheter, semesterbostäder och familjeägda B&B-boenden till 5-stjärniga lyxhotell, trädkojor och till och med igloor. Booking.coms webbplats och appar finns på 43 språk och erbjuder över 27 miljoner bokningsalternativ på fler än 130 000 destinationer i 227 länder och territorier över hela världen.

Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter på vår plattform. Oavsett om våra kunder ska göra en fritids- eller jobbresa kan de direkt boka det perfekta boendet snabbt och enkelt med Booking.com – utan bokningsavgifter och med prismatchning. Booking.coms kundtjänst står redo att hjälpa kunder på 43 språk – när som helst på dygnet.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook, och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.