Fira midsommar i norra Europa

Booking.com rekommenderar var du ska resa för att fira midsommar på en ny plats och på ett nytt sätt.

Snart är det den 23 juni och midsommarafton, det innebär att det är det dags att samla vänner och familj för att resa midsommarstången och göra blomsterkransar. Även om midsommar är en stor dag med lång tradition i Sverige, är det inte bara svenskarna som firar denna högtid. Över hela Europa har olika länder sina egna traditioner som kan liknas med det svenska midsommar-firandet.

För att fira att sommaren äntligen är här och inspirera resenärer delar Booking.com med sig av fem destinationer där du kan välkomna sommaren, genom att fira midsommar enligt lokalbefolkningens traditioner. Att fira midsommar utgör ett bra tillfälle att resa på för de 68 procent av de svenska resenärerna som uppgett att de vill ha genuina upplevelser som speglar den lokala kulturen när de reser*. Här kommer alternativ till de som söker ett firande utöver det vanliga svenska midsommarfirandet.

Norge
Våra norska grannar har en lång tradition av att fira Sankt Hans, som varje år hålls på samma dag, den 23 juni. Beroende på var i Norge du befinner dig, så firas det som Sankthansaften eller Jonsok. Jonsok syftar på pilgrimsresorna till kyrkor och heliga källor från medeltiden och den kristna kopplingen finns kvar än idag. Norrmännen firar midsommar med stora bål och har fokus på optimism och nytt liv. Genom att arrangera låtsasbröllop firar norrmännen blomstringen av ett långt och framgångsrikt liv. Norrmännen dekorerar också sina ladugårdar med björkgrenar, rönnbär och körsbärskvistar för att hindra trollen från att stjäla deras kor. Det är också populärt att fira Sankt Hans på en båt i Norges fjordar, ett pittoreskt sätt att fira midsommar. Bergen är en utmärkt destination att åka till, där har du nära till en rad fjordar och städer att fira Sankt Hans i.

Island
Islänningarna firar "Jónsmessa" (midsommarafton) den 24 juni och i sann isländsk anda bygger evenemanget på mytologi och berättelser (Island är trots allt sagornas hemland). Enligt sägnen får korna förmågan att tala och sälar antar mänsklig form på Jónsamessans natt. Det är en rolig dag och natt fylld av fantasi; en annan mycket bokstavlig och specifik övertygelse är att om du väntar i en korsning där alla vägar leder till en kyrka, kommer alver att visa sig och förföra dig med gåvor.

Finland
Precis som svenskarna föredrar finländarna en längre helgutflykt på midsommar i stället för endast en natt av firande. De flesta åker till stugor nära vattnet och det innebär bastubadande. Under midsommarfirandet i Finland kan du förvänta dig sång och dans runt stora bål (kända som kokko). Traditionen säger att desto högre du sjunger, desto mer tur har du under kommande år. Förutom detta kan du förvänta dig grillad mat och ett parti mölkky, en finsk variant av kubb. I Finland är en av de bästa platserna att fira midsommar på ön Seurasaari, som ligger strax utanför huvudstaden Helsingfors. Här har dem arrangerat offentliga midsommarfiranden i 60 år.

Estland
Midsommar i Estland firas varje år den 23 juni (Jaanilaupäev) och 24 juni (Jaanipäev). Ursprunget går tillbaka till hednatiden och markerade historiskt sett starten på höskörden. Det estländska firandet inkluderar bål, dans, folkmusik och traditionell mat som grillat kött, potatissallad och öl. Vid denna tid på året går solen knappt ner, vilket är varför sommarnätterna ofta kallas vita nätter vid dessa breddgrader eftersom det är så ljust på natten. Midsommarfesten är en mycket viktig för estländare och det uppskattade firandet är också starkt förknippat med traditioner och vidskepliga myter.

Danmark
Midsommar i Danmark är känd som Sankt Hans Aften och firas alltid kvällen den 23 juni. På medeltiden var dagen före midsommarafton den dag då läkare samlade in sina örter inför det kommande året, eftersom örternas läkande egenskaper var som starkast vid den här tiden. Det finns gott om myter kopplade till det danska firandet; över hela landet kan du se bål tändas och halmhäxor brännas. Att bränna halmhäxor är en annan tradition som härstammar från medeltiden, att bränna häxor ansågs vara ett sätt att skydda sig mot onda andar. Res till Köpenhamn och norra Själlands kust, här kan du bada efter att ni tittat på bålen, äta snobröd och pølse (varmkorv) samt sjunga den traditionella Midsommervisen.

*Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 33 228 personer i 35 länder och områden (1 019 från USA, 1 002 från Kanada, 1 007 från Mexiko, 1 005 från Colombia, 1 008 från Brasilien, 1 015 från Argentina, 1 008 från Australien, 504 från Nya Zeeland, 1 008 från Spanien, 1 002 från Italien, 1 008 från Frankrike, 502 från Schweiz, 1 008 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 008 från Tyskland, 1 006 från Nederländerna, 1 006 från Belgien, 1 004 från Danmark, 1 007 från Sverige, 1 016 från Kroatien, 1 012 från Israel, 504 från Förenade Arabemiraten, 1 012 från Indien, 1 001 från Kina, 1 000 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 020 från Singapore, 1 001 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 002 från Indonesien, 1 007 från Filippinerna,1 002 från Sydkorea, 1 009 från Japan, 1 005 från Sydafrika och 510 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2023.

Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.