Påskchokladguide: På jakt efter Europas bästa chokladägg

Påskhelgen och -firandet närmar sig med stormsteg med många traditioner som påskluncher, äggjakt och massor av sötsaker, särskilt choklad. Den som vill utöka jakten på chokladägg från trädgården till hela Europa kan hämta inspiration från Booking.coms chokladguide som listar de 5 bästa chokladdestinationerna enligt globala resenärer*.

Bryssel, Belgien
Världens chokladmecka, och den mest rekommenderade destinationen för choklad av resenärer på Booking.com, är Belgiens huvudstad Bryssel. Resenärer som vill utforska de allra bästa chokladbutikerna i Bryssel bör besöka torget Grand Sablon. I denna charmiga stadsdel hittar du flera välkända belgiska chokladtillverkare och chokladvarumärken. Om du vill veta mer om chokladens historia och ursprung kan du delta i en guidad tur på Choco-Story Chocolate Museum i Bryssel. Här får du även smaka dig genom hela världens choklad.

Brygge, Belgien
I Belgien hittar vi även den näst mest rekommenderade chokladdestinationen, nämligen Brygge, en välbevarad stad i nordvästra Belgien. Denna historiska stad  sträcker sig tillbaka till romartiden och hela den medeltida stadskärnan är idag klassad som ett världsarv av UNESCO. Chokladälskande besökare bör ta tillfället i akt att delta i en workshop om belgisk choklad och förkovra sig i chokladtillverkning och provsmakning genom att bland annat lära sig om temperering samt hur man lagar ganache och fyller choklad.

Turin, Italien
Turin är känd som den italienska chokladhuvudstaden och är också den tredje mest rekommenderade destinationen för choklad. Känd för bland annat gianduiotto-chokladen, dess årliga chokladfestival Cioccolatò och ett flertal historiska chokladkaféer och konditorier, är Turin en perfekt destination för chokladentusiaster. Turin nämns faktiskt ofta som hemlandet för den älskade traditionen med chokladpåskägg, som sedan utvecklats till en uppskattad tradition för många och en symbol för påsken. Resenärer som besöker detta chokladparadis kan gå på en chokladvandring med lokal guide och upptäcka de bästa chokladtillverkarna i Turin samt lära sig om chokladens ursprung i staden som sträcker sig tillbaka till 1600-talet.

Zürich, Schweiz
En annan av de mest populära chokladdestinationerna är schweiziska Zürich. Staden erbjuder besökarna kultur, modern konst, shopping samt de allra bästa chokladsorterna. I Zürich finns ett av de ledande premiumvarumärkena inom choklad, och resenärer som vill utforska ett av stadens välkända chokladvarumärken kan besöka Lindt Home of Chocolate, ett chokladmuseum i världsklass där du kan lära dig allt om schweizisk chokladhistoria.

Genève, Schweiz
En annan populär destination är den schweiziska staden Genève som ligger i den fransktalande delen av landet. Genève är känt över hela världen för lyxiga klocktillverkningsmärken, och har dessutom en fantastisk historia och ett välrenommerat rykte som en verklig chokladdestination, då stadens första chokladfabrik byggdes 1826. Chokladsugna resenärer kan njuta av de många chokladbutiker som staden erbjuder och gå en guidad vandring genom Genève för att lära sig om stadens historia och kultur.

*Uppgifterna är baserade på globala resenärers topprankade destinationer för choklad i Europa

Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.