• Booking.com/

Stäng av autopiloten och ta in det bästa i livet: Booking.com förutser sju resetrender för 2024

Den ledande digitala reseplattformens hittills mest omfattande undersökning om resetrender förutspår att resor får en central plats i människors liv under det kommande året.

MALMÖ, 25 OKTOBER 2023 - Nu när vi kommer in i 2023 års sista månader, och 2024 hägrar optimistiskt i horisonten, verkar det som att många har känt av trötthet och avskildhet till följd av oro över återkommande kriser, ökade levnadskostnader och klimatförändringar. Människor över hela världen har känslomässigt distanserat sig från nyheter och händelser hemma för att ta en välbehövlig paus.

Under tidigare år har resor varit ett sätt att fly från vardagslivet, men en ny undersökning från Booking.com visar att under 2024 kommer resor att vara livet. Nästan tre fjärdedelar av svenska resenärer (71 %) säger att de känner sig mer levande än någonsin när de är på semester, och 56 % vill vara mer som sitt "semester-jag" i vardagen där hemma. Det beror på att 57 % även anser att de är den bästa versionen av sig själva när de är på semester. AI ser ut att förändra 2024, vilket gör att resenärer i allt högre utsträckning använder teknik för att utföra mer grundläggande uppgifter, vilket i sin tur ger dem mer frihet till att vara kreativa, använda sin intuition och få inspiration till mer själsliga upplevelser.

För att ta reda på hur resor kan få folk att koppla bort autopiloten och ge sig av mot sina bästa liv beställde Booking.com en undersökning bland mer än 27 000 resenärer i 33 länder och områden, och kombinerade den med företagets insikter som en ledande digital reseplattform för att kunna förutse sju resetrender inför 2024.

1. (Alter) Ego-entusiaster

Under 2024 kommer resenärerna känna sig mer levande genom att skapa storslagna alter egon under semestern – en fjärdedel av de svenska resenärerna (25 %) hittar på historier om sina liv som de berättar för människor de träffar under sina resor. Dessa alter ego-entusiaster gillar spänningen med att skapa en 2.0-version av sig själva, och anstränger sig mycket för att framhäva sitt bästa jag: nästan tre av fem (57 %) gillar att vara anonyma när de reser och få möjlighet att återställa sig själva.

Eftersom majoriteten (57 %) känner att de är den bästa versionen av sig själva på semestern, kan de kan släppa sina hämningar och omfamna nya sidor av sin personlighet. 32 % skulle till och med betala mer för att hyra en finare bil än den de har hemma för att känna att de lever det bästa möjliga livet. Dessutom säger två femtedelar (40 %) av resenärerna att de känner sig som "huvudpersonen" under sina resor, och att de då kan vara stjärnan i sina liv.

Alias och avatarer finns det gott om, både i det verkliga livet och i den virtuella världen. Dessa digitala alter egon med resfeber kan åka vart som helst och göra vad som helst i sitt metaversum, och under 2024 kommer människorna bakom dem att förverkliga sina digitala fantasier på verkliga resmål.

1. Svalare semester

Värmen har officiellt haft sin storhetstid med rekordhöga temperaturer som orsakat värmeböljor världen över. Den stigande hettan har gjort att allt fler resenärer söker sig mot svalare klimat för att kunna koppla av och ladda om. Mer än två femtedelar av de svenska resenärerna (42 %) säger att klimatförändringarna kommer att påverka sättet de planerar sina semestrar på under 2024.

Detta resulterar även i en förväntad ökning av resor till resmål vid vatten, så att folk har möjlighet att svalka bort sin oro. Nästan tre fjärdedelar (73 %) säger att de genast känner sig mer avslappnade när de befinner sig i närheten av vatten, och över två femtedelar (41 %) är intresserade av en semester vid vattnet under 2024. Eftersom många kommer att välja en semester vid vattnet lär vattenaktiviteter med fokus på mindfulness bli nästa form av mainstream-meditation, där simning i öppet vatten möter kylterapi-rörelsen (tack, Wim Hof). Denna uppfriskande form av hälsoresor gör att vattenyoga, ljudbad i vatten och snömeditation ökar i popularitet, och vi lär se en kraftig ökning av antalet resorter med kylterapi, undervattenshotell och "mermania", där vattnet inte längre bara finns i bakgrunden utan är huvudattraktionen.

1. Överraskningar på önskelistan

Under 2024 behöver du bara ta med dig själv på resan. Resenärer vill i allt högre grad uppleva överraskningsmoment, utforska det okända och ge sig ut i oupptäckta områden på semestern. Nästan hälften av svenska resenärer (46 %) vill boka en överraskningsresa där allt, inklusive resmålet, är okänt fram till ankomsten. De mer äventyrslystna resenärerna är trötta på vardagslivets enformighet och undviker under 2024 aktivt standardiserade semesterupplevelser. 52 % föredrar att söka sig bort från turiststråken och en tredjedel (32 %) vill gärna resa tillsammans med främlingar.

Genom att röra sig bort från detaljerad planering och i stället söka sig mot slumpmässiga möten och upplevelser vill denna resenärstyp släppa kontrollen och ta vara på de möjligheter som dagen ger. Över hälften (54 %) vill inte att resan under 2024 ska vara planerad in i minsta detalj – de vill ha friheten att åka vart de vill. Majoriteten (56 %) föredrar löst planerade resor så att de kan ändra riktning baserat på vad de känner för just där och då.

Resebranschen möter redan detta behov med tekniklösningar för flexibla tjänster som ger resenärerna möjlighet att avboka, ändra sina planer och betala senare med bara ett enda knapptryck. Den explosiva utvecklingen av artificiell intelligens (AI), som redan har resulterat i lanseringen av Booking.coms AI Trip planner, kommer att bli ännu mer framträdande under 2024: 38 % av de svenska resenärerna skulle förlita sig på att AI kan planera en resa åt dem. Samtidigt uppger en tredjedel av alla från baby boomers-generationen i undersökningen (30 %) och en femtedel av alla tillfrågade från den tysta generationen (20 %) att de tror AI kan hjälpa dem med reseplaneringen framöver.

1. Kulinarisk arkeologi

2024 års matarkeologer kommer dyka ännu djupare ner i rötterna bakom olika maträtter under semestern – nästan hälften av svenska resenärer (49 %) är idag mer intresserade av att lära sig mer om ett resmåls lokala delikatesser jämfört med tidigare. De kulinariska arkeologerna skippar nästa generations mattrender för att i stället bevara hantverket bakom traditionella rätter, och med hjälp av gastroturism kan de utforska den unika historiken, områdena och produkterna som ligger till grund för olika matkulturer.

Tre fjärdedelar (75 %) vill prova traditionella, lokala maträtter under 2024. Det finns ett särskilt fokus på det historiska, och många resenärer vill gärna uppleva det underrepresenterade i matkulturer i andra delar av världen och utforska de hemligheter som antingen glömts bort eller gått förlorade. Vi kan förvänta oss en ökning av kulturhistoriska upplevelser där resenärerna får följa med på historiska resor bakom den mat som serveras, vilket kan leda till positiv uppmärksamhet och ökade intäkter för lokalsamhällen världen över.

Matentusiasterna 2024 vill ha experimentella upplevelser som växlar mellan digitala och fysiska verkligheter och som tilltalar samtliga sinnen – en tredjedel (33 %) vill gärna uppleva en så kallad "fygital" (fysisk och digital) matupplevelse med hjälp av VR- och AR-teknologi. Tänk belysning som förändras i takt med stämningen, anpassade dofter och speciella ljudupplevelser som förstärker känslan av den gastronomiska traditionen.

1. Omstart och återhämtning

När saker och ting faller isär där hemma, med en global osäkerhet och en värld som blir alltmer hektisk, bokar många semestrar med fokus på återhämtning och att hitta tillbaka till det liv de verkligen vill leva. Ett exempel är den nya trenden "sömnturism" där sömnconcierger och banbrytande teknologi hjälper de 45 % av svenska resenärer som under 2024 vill resa för att helt fokusera på att ostört kunna sluta sina ögon.

Bland de som är vana vid att sova ensamma vill nästan en tredjedel (29 %) av resenärerna avsätta tid för en romantisk semester för att träffa en ny partner, och 28 % kan tänka sig att åka på en semester för att komma över sitt ex. Å andra sidan säger en femtedel (21 %) av de som har ett förhållande att de vill få en djupare kontakt med sin partner under 2024 års resor. Samtidigt uttrycker många föräldrar att de gärna vill åka på solosemestrar för att slappna av. Majoriteten (55 %) planerar att resa ensamma under 2024, utan barn eller partner, för att istället fokusera på egen återhämtning.

Med en önskan om att i ännu större utsträckning hitta tillbaka till det "verkliga" livet under 2024 säger nästan två femtedelar (38 %) att den enklare, självförsörjande livsstilen på landsbygden och i lokalsamhällen tilltalar dem. Fokus ligger på att komma i balans med naturen och elementen för att göra en omstart och få en paus från vardagen där hemma.

1. Lyx à la carte

Till följd av ökade levnadskostnader och trenden "stealth wealth" (”välstånd i smyg”) som var populär under 2023, kommer resenärerna att fokusera på att spara pengar under 2024. Men under semestern vill de gärna uppleva lite extra lyx "à la carte" för att resa som de rika – även om det bara är för en kort stund. Dessa resenärer vill gärna framstå som förmögna och dölja verkligheten som innebär att de behöver göra ekonomiska uppoffringar. Bakom kulisserna är de fokuserade på att ha full kontroll på sina utgifter och ta fram budgetvänliga resplaner, gärna med lite hjälp från AI. Faktum är att nästan hälften (45 %) av de svenska resenärerna vill ha tips från AI när de är på semester för att kunna förbättra sina upplevelser med extra erbjudanden och tjänster – allt med bara ett enda knapptryck.

Under 2024 planerar dessutom nästan hälften (47 %) av resenärerna att åka till resmål där levnadskostnaderna är lägre än hemma, medan många också väljer att resa till orter som ligger närmare hemorten för att få en lyxigare semester till lägre pris (37 %). Många resenärer (42 %) kan också tänka sig att betala för dagskort till femstjärniga hotell för att nyttja dess faciliteter i stället för att bo där. Ungefär lika många föräldrar (38 %) planerar att åka när det inte är skollov för att slippa att resa under högsäsong och på så sätt få pengarna att räcka längre under 2024.

1. Medveten estetik

En gång i tiden var orden "hållbar" och "stilfull" inte nödvändigtvis synonyma med varandra, och ord som "ekoresor" förde kanske tankarna till enklare campingplatser. Under 2024 kommer mötet mellan design och medvetenhet att påverka hur vi reser, vilket kommer ge upphov till nya och inspirerande möjligheter för resenärer som gärna vill göra mer medvetna och ansvarsfulla val – inte bara under en kort resa, utan som en livsstil.

Tiden då komfort och exceptionell design enbart förknippades med överflöd och extravagans är över. Allt fler hotell och andra unika boenden agerar på de betydande miljömässiga och sociala utmaningarna och erbjuder lösningar som både är innovativa och estetiskt tilltalande. Dessa resenärer kommer att söka efter imponerande arkitektur med fokus på miljö, och två femtedelar av svenska resenärer (40 %) letar efter boenden som arbetar med innovativa hållbarhetsinsatser. Nästan hälften (48 %) vill uppleva hållbarhet i praktiken, medan mer än hälften (54 %) letar efter boenden med massor av växter och grönområden när de är på semester.

Under 2024 kommer resenärerna engagera sig i naturbevarande aktiviteter och i utbyte få hållbara resplaner som ger dem åtkomst till de resmål de hjälper till att bevara – på det mest hållbara och ansvarsfulla sättet. Många är intresserade av appar för hållbara resor där de kan få åtkomst till olika premier (47 %), till exempel upplevelser med lokalbefolkning utanför turiststråken (42 %) eller besök till avlägsna platser som turister annars har begränsad tillgång till (41 %). De medvetna estetikerna påminner oss om att det är möjligt att både uppleva sann semesterkänsla och samtidigt få en djupare relation till den miljö och de lokalsamhällen som man besöker.

Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com, säger:
"Våra förutsägelser om resetrenderna 2024 speglar idén om att resor inte är ett medel för att fly vardagen, utan att de i stället kan hjälpa oss med att leva det bästa möjliga livet. Från spännande äventyr på ett nytt resmål till att känna pulsen i en ny kultur och alla upplevelser däremellan – resor gör oss till den bästa versionen av oss själva. Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen, och vi tror att resor kan inspirera, förändra och berika människors liv. Vi vill skapa möjligheter för extraordinära upplevelser som kan berika varje resenärs liv under 2024 och framöver."

För mer information om Booking.coms resetrender för 2024 kan du besöka vårt globala News Room.

–SLUT–

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

UNDERSÖKNINGSMETOD
Undersökningen "Travel Predictions 2024" beställdes av Booking.com och genomfördes bland ett urval vuxna som planerar att resa i jobbet eller privat under de kommande 12–24 månaderna. Totalt deltog 27 730 personer från 33 länder och områden (inklusive 1 008 från Argentina, 1 012 från Australien, 505 från Österrike, 1 001 från Belgien, 1 002 från Brasilien, 1 009 från Kanada, 1 009 från Kina, 1 002 från Colombia, 508 från Kroatien, 504 från Danmark, 1 011 från Frankrike, 1 011 från Tyskland, 1 016 från Hongkong, 1 004 från Indien, 510 från Irland, 504 från Israel, 1 014 från Italien, 1 004 från Japan, 1 009 från Mexiko, 1 014 från Nederländerna, 1 015 från Nya Zeeland, 500 från Portugal, 502 från Singapore, 1 010 från Sydkorea, 1 009 från Spanien, 502 från Sverige, 507 från Schweiz, 504 från Taiwan, 1 003 från Thailand, 502 från Förenade Arabemiraten, 1 007 från Storbritannien, 1 005 från USA och 1 007 från Vietnam). Personerna genomförde en onlineenkät i juli 2023.

Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.