Ullared toppar listan som den mest välkomnande destinationen i Sverige

Den mest välkomnande destinationen i Sverige 2023 enligt Booking.coms kunder är Sveriges främsta shoppingdestination Ullared. Det är första gången Ullared är med på listan, vilket tyder på att resenärer som besöker Ullared varit nöjda med vistelsen där och förmodligen gjort ett och annat fynd.

Booking.com har för elfte året i rad presenterat sin årliga Traveller Review Awards och belönat reseleverantörer över hela världen för deras enastående service och gästfrihet.

Den näst mest prisbelönta destinationen i Sverige är Simrishamn på Österlen, ett resmål som är särskilt populärt på sommaren med sina vackra stränder och fantastiska naturområden. Den tredje mest prisbelönta destinationen är fjolårets etta, Falkenberg, som också är ett fantastiskt sommarresmål beläget på den svenska västkusten. Halland utmärker sig för övrigt generellt genom att ha tre destinationer på listan.

En annan nykomling på årets topplista är Torsby i Värmland, ett resmål som lockar resenärer under årets alla säsonger. Med närhet till många naturreservat och vacker natur är Torsby perfekt för sportiga resenärer som vill upptäcka trevliga vandringsleder och imponerande utsiktsplatser.

Sveriges mest välkomnande destinationer 2023*

1. Ullared, Halland
  2. Simrishamn, Skåne
  3. Falkenberg, Halland
  4. Åre, Jämtland
  5. Varberg, Halland
  6. Båstad, Skåne
  7. Torsby, Värmland
  8. Linköping, Östergötland
  9. Örebro, Örebro län
  10. Stockholm, Stockholms län

Booking.com har också presenterat de mest välkomnande destinationerna globalt, och årets mest välkomnande destination är Polignano a Mare i Italien, följt av Hualien City i Taiwan och San Sebastian i Spanien.

Världens mest välkomnande destinationer 2023**

1. Polignano a Mare, Italien
  2. Hualien City, Taiwan
  3. San Sebastián, Spanien
  4. Dresden, Tyskland
  5. Klaipėda, Litauen
  6. York, Storbritannien
  7. Ushuaia, Argentina
  8. Porto De Galinhas, Brasilien
  9. Mexico City, Mexiko
  10. Gold Coast, Australien

Om du vill veta mer om allt som de här destinationerna har att erbjuda kan du ta en titt på den här reseguiden.

Metod:
*Resmålen sorterades efter andelen Traveller Review Awards 2023-vinnare (boenden) i förhållande till det totala antalet behöriga boenden på destinationen. Destinationer behövde minst 50 behöriga boenden för att inkluderas på denna lista och sorterades efter den högsta andelen prismottagare per destination.

**Resmålen sorterades efter andelen Traveller Review Awards 2023-vinnare (boenden) i förhållande till det totala antalet behöriga boenden på destinationen. Resmålen behövde även fler vinnare än genomsnittet för att komma med på den här listan (minst 500 prismottagare för destinationer och minst 500 prismottagare för regioner), och urvalet gjordes med hänsyn till geografisk spridning.

Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.