Vinnaren av Indie Book Awards är…

Report this content

Nu är juryn klar med sitt arbete att utse en vinnare av det nya bokpriset för egenutgivna författare – Indie Book Awards! Årets vinnare är den författare som har lyckats bäst när det gäller såväl innehåll och formgivning som med marknadsföring och försäljning av sin bok. Priset är, förutom äran, en kulturresa till Berlin. Även tvåan och trean belönas – med en fri bokutgivning på BoD. Vinnarna presenteras 28 september 2014 på Bok & Bibliotek i Göteborg.

Juryn - som har bedömt varje boks innehåll, omslag, marknadsföring, försäljning samt helhetsintryck - består av författaren och egenutgivaren Kim Kimselius, Erik Modig, marknadsföringsexpert, Eva Löfsted, inköpare på Akademibokhandeln, Jens Andersson, grafisk designer och Christian von Essen, chefredaktör på CityXpress. Läs mer här: http://www.indiebookawards.se

− Det har varit otroligt spännande att få möta alla dessa underbara berättelser och vackra och spännande böcker. Spännvidden bland de 40 bidragen har varit enorm och kvalitén mycket hög, och juryn har haft ett tufft men roligt arbete. De böcker som hamnar högst på vår lista ligger mycket nära att kunna bli storsäljare, så egenutgivning är definitivt här för att stanna, säger juryns ordförande Christian von Essen.

Välkommen till prisutdelningen på söndag den 28 september klockan 12.30 på Digitala Torgets scen! Priset delas ut av BoD som under mässan finns på Digitala Torget i monter F03:06.

− Vi skapade Indie Book Awards för att lyfta fram alla duktiga författare som ger ut sina böcker själva. Dagens författare vill ha större kontroll över sin utgivning. Det vi erbjuder är dels samma tjänster som ingår i förlagens baserbjudande, men utöver det ger vi författarna möjlighet att själva styra över marknadsföring, formgivning, med mera. Egenutgivning är mycket mer än bara innehållet – en bra bok handlar också om genomtänkt formgivning och bra marknadsföring. Författarna tar i och med egenutgivning över rollen som aktiva förläggare. Om trenden fortsätter kommer det att innebära en strukturomvandling av hela förlagsbranschen, säger Florian Geuppert, VD på självpubliceringsföretaget BoD, Books On Demand.

Marknaden för egenutgivning växer snabbt både i Europa och i Sverige och möjliggör för allt fler hobbyförfattare att förverkliga sina drömmar om utgivning. BoD genomförde tidigare i år en undersökning bland drygt 1700 europeiska egenutgivare där drygt två tredjedelar av författarna uppger att det är tack vare egenutgivning som de fått möjligheten att överhuvudtaget kunna ge ut sin första bok. Tre av fem ser sig som fullvärdiga författare och upplever inga kvalitetsskillnader mellan sig själva och författare som blivit publicerade via ett traditionellt förlag. Undersökningen visar att tre av fyra svenska hobbyförfattare planerar att publicera fler böcker på egen hand. Läs mer om undersökningen här.

Presskontakt:
Vera Wunderlich, Marketing och PR, Books On Demand
e-post: vera.wunderlich@bod.se,
tel: 08- 463 10 97

Om Indie Book Awards
Indie Book Awards organiseras av egenutgivningstjänsten BoD – Books on Demand och mediepartnern CityXPress. Därtill medverkar även föreningen Egenutgivarna samt självpubliceringstjänsterna Nomen förlag, Solentro och Vulkan i projektet. Priset, som i år delas ut för första gången, uppmärksammar böcker i två kategorier, skönlitteratur och facklitteratur. Läs mer om tävlingen och priset här.

Om BoD
BoD™
Books on Demand är europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokutgivning och en pionjär inom egenutgivning. Sedan 1997 är BoD plattformen för numera över 27 000 författare som själva vill stå för utgivningen av sina böcker, såväl tryckta böcker som e-böcker, samt partnern för mer än 1 700 förlag. Varje författare bestämmer själv över innehåll, formgivning och pris. BoD ser till att böckerna finns tillgängliga i alla traditionella bokhandlar, nätbokhandlar och i ett stort antal e-bokhandlar. Vid behov ger BoD även professionell hjälp och rådgivning. BoD-kunder kan snabbt och enkelt stiga in i författarvärlden samt ge ut sin bok oberoende och utan risk. Ytterligare information finns på www.bod.se

Snabbfakta

Välkommen till prisutdelningen av Indie Book Awards på söndag den 28 september klockan 12.30 på Digitala Torgets scen. Priset delas ut av BoD som under Bok & Bibliotek finns på Digitala Torget i monter F03:06.

Citat

Det har varit otroligt spännande att få möta alla dessa underbara berättelser och vackra och spännande böcker … De böcker som hamnar högst på vår lista ligger mycket nära att kunna bli storsäljare, så egenutgivning är definitivt här för att stanna!
Christian von Essen, juryns ordförande, Indie Book Awards
Florian Geuppert, VD på BoD, Books On Demand