• Booli/

Ny statistik från Booli - Längre försäljningstider och allt fler prissänkningar

Report this content

Ny bostadsstatistik från Booli.se: Längre försäljningstider och allt fler prissänkningar

Färsk statistik från Booli.se visar att det i januari tog i medel 41 dagar att sälja en bostad i Sverige, motsvarande siffra för september är 71 dagar vilket innebär en ökning på drygt 70%. Och att marknaden är trög syns inte bara i längre försäljningstider: I allt fler försäljningar är slutpriset lägre än det begärda priset.

Trenden att det tar längre tid att sälja en bostad är densamma över hela landet. Av storstadsområdena har Stockholm den största ökningen – det tar nu 75% längre tid än i januari att sälja en bostad. Skåne lån har sett en uppgång på 62% och Västra Götaland med Göteborg har klarat sig bäst med en uppgång på "bara" 47%.

- Det finns huvudsakligen två orsaker till att marknaden tappat fart. Delvis handlar det om att köpare och säljare helt enkelt har för olika förväntningar på vad bostäder är värda, men bankernas nya hårdare krav spelar också in. Många väljer nu att sätta ut så kallade acceptpriser, andra sänker sina utropspriser för att få igång en budgivning, ändå ser vi att många blir tvungna att sälja under utropspriserna, säger Anders Kyhlstedt, marknadschef på Booli.se.

Vanligt med negativ prisutveckling under budgivning Genom att matcha utropspriset från mäklarens annons med köpeskillingen från Lantmäteriets lagfarter kan Booli.se visa skillnaden mellan begärt pris och slutpriset på individuella objekt.

-Det blir vanligare att se röda siffror över budgivningen. Det kommer att behöva ske en större prisjustering, antingen genom lägre utropspriser eller genom att köparna är villiga att betala mer, innan marknaden kan ta fart igen, säger Anders Kyhlstedt.

Negativa budgivningar återfinns numera i hela landet. Nedan visas färska exempel på bostäder som sålts under utropspris:

Vid en sökning i Booli.se på "Nyligen sålda" kan man hitta uppgifter om skillnader mellan begärt pris och slutpris på individuella objekt (hus och tomter). Dessa data kan Booli av avtalsskäl med Lantmäteriet inte publicera i en pressrelease, men det är enkelt att själv hitta uppgifterna (se nedan hur du gör).

Andra intressanta data som visar bostadsmarknadens utveckling är prissänkningar och prishöjningar av utropspriset, (dvs när mäklaren/säljaren höjer eller sänker utropspriset). Några exempel nedan:

Adress Ursprungligt utropspris Nuvarande utropspris Prissänkning Iglaslänten 17, Göteborg 3290000 2700000 590000 Slagrutevägen 7, Danderyd 4800000 3995000 805000 Albäcksgatan 37, Sundsvall 1285000 1085000 200000 Limhamnsvägen 20B, Malmö 1695000 1295000 400000 Hadar Grudes gata, Karlstad 2275000 1615000 660000 Sjöfruvägen 151D, Umeå 595000 395000 200000

Så här gör du för att kolla skillnader mellan begärt pris och slutpris (finns än så länge enbart för hus och tomter) 1. Gå in på Booli.se och gör en sökning i valfritt område (kommun, tätort etc). Kryssa först i "Nyligen sålda" och kryssa av "till salu" till vänster om sökfältet.
2. I kontrollen över listan till vänster byt från "karta + lista" till "lista".
3. Välj sortera på prisutveckling genom att klicka på kolumnhuvudet. Klicka på adresen för mer information om respektive objekt.

Så här gör du för att kolla förändringar av begärt pris (dvs när mäklaren/säljaren höjer eller sänker utropspriset) 1. Gå in på Booli.se och gör en sökning i valfritt område (kommun, tätort etc). 2. I kontrollen över listan till vänster byt från "karta + lista" till "lista".

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Kyhlstedt, marknadschef Mobil 070 722 11 73 E-post anders.kyhlstedt@booli.se

Peo Nilsson, vd Mobil 070 810 37 00 E-post peo.nilsson@booli.se

Fakta om Booli

Booli Search Technologies AB grundades 2007. Företaget är baserat i Stockholm och Uppsala. Bland Boolis grundare finns bland andra styrelseordförande Daniel Kaplan, som även startade Tradera, vd Peo Nilsson, grundare av Pacer, samt Michael Casselbrant, grundare av Alliance Svenska Holding AB. Idag arbetar 10 personer i bolaget.
Tjänsten Booli (www.booli.se) lanserades i slutet av 2007 i Stockholm. Booli är byggd på avancerad teknologi inom bl a sök, indexering, kart- och databasapplikationer. Till skillnad från existerande bostadstjänster på marknaden, behöver mäklaren inte själv annonsera sitt objekt. Booli är en sökmotor, inte en annonsplats för bostadsannonser. Med hjälp av sökteknologi indexerar Booli mäklarnas objektannonser och annan bostadsrelaterad information på Internet. Informationen görs tillgänglig för användaren i ett lättanvänt gränssnitt.