• Booli/

Öppen statistik om fastighetsmäklare i nylanserade tjänsten Mäklarguiden

Report this content

Booli.se lanserar mäklarguiden, en kostnadsfri och oberoende tjänst som visar statistik över fastighetsmäklares aktivitet på lokal nivå.

Behov av ökad transparens Booli.se ser lanseringen som ett litet – men viktigt – steg i deras ambition att öka transparensen i mäklarbranschen. Många väljer idag mäklare utifrån mäklarfirmornas varumärken och presentationer, eller om man har tur, personliga rekommendationer. Mäklarens historik, vilka typer av objekt de säljer och vilka prisnivåer de har – relativt grundläggande information – har varit svår att få tag på. De mäklarfirmor man bokat möte med har därför till stor del baserats på en magkänsla från säljaren och väldigt mycket reklam från mäklarfirmornas sida. Ska det behöva vara så?

Tradera en förebild Sneglar man på en annan bransch, exempelvis där auktionssajterna Tradera och Ebay finns, är det precis tvärt om. I och med att säljarnas och köparnas historik ligger helt öppen är det istället det som många tittar istället för hur företaget/personen framställer sig själva. Hur många försäljningar man har varit inblandad i och hur ens tidigare kunder uppfattat processen, har för många blivit den avgörande faktorn då man överväger att göra en affär. Kort sagt, en fin presentation hjälper inte om dina tidigare affärer varit dåliga.

Mäklarguiden: http://www.booli.se/maklare

För mer information, vänligen kontakta: Anders Kyhlstedt, VD Mobil: 070 722 11 73, E-post: anders.kyhlstedt@booli.se

Taggar: