Värdeindikation hjälper bostadsköpare att syna lockprissättning

Report this content

Lockpriser är ett välbekant problem i flera svenska städer. Med hjälp av Värdeindikation, en ny kostnadsfri tjänst som visar estimat på bostäders slutpriser, gör Booli.se det enklare för bostadsköparna att syna lockpriserna.

-Lockprissättning har gjort det svårt för bostadköpare att överblicka marknaden. Vi tror dock inte att lösningen på problemet ligger i att reglera säljarnas möjlighet att bestämma utropspriset på sin bostad, utan snarare genom att öka transparensen och utrusta köparna med bättre verktyg säger, Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

Värdeindikation görs på två sätt, nationellt med VärderobotTM - som bygger på en avancerad statistisk beräkningsmodell - men också i vissa områden av mäklare med god lokalkännedom som granskar bostadsannonserna och uppskattar vad slutpriset kommer bli för bostäderna.

-Vi vill skapa en bättre och mer transparent bostadsmarknad. Genom att koppla samman objekten med oberoende värdeindikationer gör vi det nu enklare att göra bedömningar av enskilda objekt men också att få en överblick av marknaden, fortsätter Anders Kyhlstedt.

Så fungerar VärderobotTM VärderobotTM ger en indikation om bostadens värde utifrån en avancerad statistisk beräkningsmodell som bygger på försäljningar i området tillsammans med data så som bostadens adress, storlek, och eventuell avgift. VärderobotTM är utvecklad i samarbete med det oberoende bostadsvärderingsföretaget Ljungquist Information AB.

Mäklarindikation - Ett test med professionella Värdeindikationer Även om det idag går att göra träffsäkra statistiska Värdeindikationer kan de fortfarande inte tävla med professionella värderare. Därför lanserar Booli.se nu ett test tillsammans med Erik Olsson fastighetsförmedling med Mäklarindikationer. Mäklare kommer systematiskt att gå igenom bostadsannonserna på sina hemmamarknader och bidra med indikationer till respektive annons.
-En av de vanligast frågorna mäklare får från sina vänner är om de kan hjälpa till att uppskatta värdet på bostäder som är till salu. Syftet med Mäklarindikation är att kunna hjälpa fler med just detta avslutar Anders Kyhlstedt.

Testet med mäklarindikation lanseras i Stockholm men kommer att expandera till fler städer om det faller väl ut.

Kontaktperson: Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se Tel: 0707 22 11 73 Epost: anders.kyhlstedt@booli.se

Taggar: