Boomerang lanserar ny affärsmodell för hållbarhet

Återanvändning och återvinning istället för slit-och-släng

Boomerang tar nu ett helt nytt grepp för att värna miljön och bidra till en hållbar utveckling. I samband med lanseringen av företagets första barnkollektion, Boomerang Junior, introduceras en ny affärsmodell. Kunderna kommer att kunna återlämna kläderna till Boomerangs egna butiker och uppgradera dem till nya plagg till reducerat pris. De inlämnade kläderna säljs därefter i butikerna. När kläderna inte längre går att återanvända, kan de återvinnas som trasmattor och lapptäcken i en planerad home-satsning.

- Allt för många miljösatsningar görs på ytan. Boomerang har haft hållbarhet, med hög kvalitet och tidlös design, som en grundläggande filosofi allt sedan starten för 32 år sedan. Nu vill vi skapa ett hållbarhetskoncept som är äkta, det vill säga genomtänkt och långsiktigt. Vi tar därför upp kampen mot slit-och-släng, säger Boomerangs VD, Fredrik Larsson.
Många föräldrar som gärna köper lite dyrare märkeskläder med hög kvalitet och tydlig designprofil till sig själva, har tvekat att göra det till sina barn, eftersom de växer ur plaggen efter bara några månader. Men med Boomerangs nya modell kommer kläderna till användning på nytt.

– Återanvändning och återvinning är centralt för att vi ska kunna rädda miljön. För att underlätta återanvändning av våra kläder kommer vi att bygga in långsiktigt funktionella lösningar och smarta detaljer. Det kan till exempel vara förstärkningar på utsatta ställen, eller reservdelar som lappar och knappar så att du som konsument har möjlighet att förlänga plaggets livslängd. Syftet är ju att plaggen ska kunna återanvändas flera gånger. Vi kallar det Boomerangeffekten, förklarar Catti Lang Unenge, designer för Boomerang Junior.
De positiva effekterna från konceptet är bättre hushållning med jordens begränsade resurser, samtidigt som nya målgrupper får råd med barnkläder med hög kvalitet och tydlig designprofil.

För Boomerang är lanseringen av barnkollektionen ett första steg mot ett bredare livsstilskoncept baserat på Scandinavian Preppy. Det är en livsstil där långsiktighet och hållbarhet är viktiga inslag.

- Med denna affärsmodell bidrar vi till en hållbar utveckling, samtidigt som vi befäster våra värderingar och stärker vårt varumärke. Konceptet är naturligt att lansera i samband med vår första barnkollektion Boomerang Junior. Våra barnkläder håller i flera generationer, och det är ju främst för barnens skull vi måste hitta hållbara lösningar, säger Fredrik Larsson, VD på Boomerang.
Konceptet lanseras under sommaren och hösten 2008, och de första barnkläderna kommer att finnas i butik under januari 2009. På sikt är ambitionen att konceptet ska omfatta plagg i samtliga kollektioner.