Ny VD på Boomerang

Report this content

Roger Kylberg, i dag VD för Polarn O. Pyret AB, har utsetts till ny VD för Boomerang. Rogers erfarenhet av internationella varumärken och mångåriga erfarenhet inom detaljhandel och varumärkesuppbyggnad kommer att bidra till Boomerangs utveckling i Sverige och internationellt.

Styrelsen för det svenska modeföretaget Boomerang har utsett Roger Kylberg till ny verkställande direktör. Roger Kylberg har en gedigen bakgrund inom modebranschen. Sedan 1997 är han verksam inom RNB Retails and Brands-koncernen, senast som VD för Polarn O. Pyret AB. Roger Kylberg tillträder snarast, dock senast mars 2010. Skiftet på VD-posten har planerats under en tid och styrelsen inledde rekryteringen sedan Boomerangs nuvarande VD Fredrik Larsson flaggat för sin avgång. Han lämnar sin post den sista oktober. Ledningsförändringen sammanfaller med en ny inriktning för Boomerang, där företagets affärsstrategi styrs över från ett tydligt och framgångsrikt fokus på Sverige och vår närmarknad till en kraftigt förstärkt internationell organisation med högt ställda ambitioner för ökad tillväxt. Boomerang har en tydlig ambition att utveckla affärerna och stärka varumärket med en lönsam internationell expansion. Företaget har under senare tid utökat sitt sortiment med fler kollektioner och samtidigt skapat en affärsmodell för hållbarhet. Nu kommer nästa steg i företagets utveckling. − Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat Roger Kylberg till Boomerang. Han har just den branscherfarenhet vi sökte och rätt kvalifikationer för att leda vår fortsatta internationella expansion. Därtill har Roger rätt personlighet för att leda vårt företag med starka värderingar. Vi vill också tacka Fredrik Larsson för hans insatser för företaget, säger Boomerangs grundare Kenneth Andram. För ytterligare information, kontakta: Kenneth Andram, grundare och representant för styrelsen, tel: 070-5913726, kenneth.andram@boomerang.se Fredrik Larsson, avgående VD, tel: 0708-16 02 47, fredrik.larsson@boomerang.se Om Boomerang 1976 registrerades Boomerang som företag av två unga entusiaster och entreprenörer från Stockholm, Kenneth Andram och Peter Wilton. Redan från första början drar de upp riktlinjerna för ett skandinaviskt klädmärke med casualkläder av högsta kvalitet. Den första vårkollektionen innehöll piké, bomullströjor, oxfordskjortor, byxor i manchester och canvas, randiga eller enfärgade. Kläder som än idag utgör basen i Boomerangs utbud och den stil som vi kallar Scandinavian Preppy. På senare tid har tjej-, kill- och juniorkollektioner lanserats. Företaget har också skapat Boomerangeffekten, en affärsmodell för hållbarhet där kläderna kan returneras till butiken för att återanvändas. Boomerangkläderna säljs i 21 egna butiker samt via återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien och Holland. Försäljningen uppgick till 196 mkr 2008. www.boomerang.se