BOOZ & COMPANY ETABLERAS SOM EN LEDANDE GLOBAL FIRMA INOM MANAGEMENT CONSULTING

Report this content

Booz & Company etableras idag som en globalt ledande firma inom management consulting. Etableringen är ett resultat av en uppdelning av nuvarande Booz Allen Hamiltons två kärnverksamheter. Londonbaserade Shumeet Banerji, tidigare ansvarig för firmans strategikonsultverksamhet, har blivit vald till koncernchef för Booz & Company och Joe Saddi kliver in som styrelseordförande.

Booz & Companys etablering följer den nyligen aviserade affären där Carlyle Group kommer att köpa ut den nyetablerade firmans partners majoritetsandel i Booz Allen Hamiltons konsultverksamhet som arbetar åt offentliga myndigheter och organisationer i USA. Denna affär kommer att resultera i en juridisk uppdelning mellan firmans globala verksamhet som fokuserar i huvudsak på det privata näringslivet samt den som stödjer den offentliga sektorn i USA. Booz & Company är för närvarande ett dotterbolag till Booz Allen Hamilton men kommer att vara ett juridiskt oberoende bolag efter omstruktureringen. Affären kommer att slutföras i mitten/slutet av 2008 beroende på aktieägarnas godkännande samt övriga förekommande avslutsvillkor.

– Den vidareutveckling av vår firma som lanseringen av Booz & Company innebär kommer över tiden att resultera i en ytterligare förstärkt förmåga att hjälpa våra klienter hantera sina svåraste utmaningar, säger Per-Ola Karlsson, VD för Booz & Company AB.

Booz & Company inleder med en stabil dubbelsiffrig tillväxt, en stark klientbas och en skuldfri balansräkning. Bolaget kommer vara helägt av sina ledande befattningshavare och kommer att ha mer än 3300 anställda på 57 kontor världen över. Firmans världsomspännande räckvidd syns tydligt genom den verkligt globala ledningsgruppen samt att majoriteten av de 200 ledande befattningshavarna är baserade utanför USA.

– Lanseringen av Booz & Company är en viktig milstolpe för vår firma, säger Shumeet Banerji, som har 15 års erfarenhet i firman med att stödja klienter både inom privat och offentlig sektor.
– Vårt syfte är att stödja våra klienter med att hantera deras mest utmanande frågor. Vi kommer att fortsätta bygga på våra fyra erkända karaktärsdrag: kraften i våra idéer och kunskap, det praktiska och handfasta stödet i genomförandet, den samverkande andan hos våra medarbetare och det globala angreppssättet i vårt arbete. Vårt viktigaste mål är att hjälpa våra klienter att skapa och leverera konkurrensfördelar runt om i världen.

– Det här är en spännande tid att vara del av en av de ledande managementkonsultfirmorna i världen, säger Joe Saddi som har över 20 års erfarenhet av strategiskt konsultarbete.
– Vi har en tydlig ambition för firman och vi är helt fokuserade på att leverera konkreta resultat för våra klienter.

Etableringen av Booz & Company kommer att ytterligare förstärka firmans strategiska fokus och bygger vidare på den tradition av ledarskap och nytänkande inom management consulting som påbörjades 1914 när firmans grundare Edwin Booz etablerade management consulting som profession. Sedan dess har firman skapat några av de viktigaste och mest uppmärksammade framgångskoncepten inom affärsvärlden, bland annat produktlivscykeln, supply chain management, Organizational DNA och flertalet marknadsorienterade koncept. Denna fokusering på idéer återfinns också i Booz & Companys årligt återkommande studier såsom till exempel CEO Succession Study och Global Innovation 1000 Study.

Om Booz & Company
Booz & Company är ett ledande managementkonsultföretag som hjälper världens främsta företag och organisationer inom den privata och offentliga sektorn. Vår grundare, Edwin Booz, skapade professionen när han etablerade det första managementkonsultföretaget 1914. Idag, med våra drygt 3300 medarbetare på 57 kontor världen över, bidrar vi med insikt och kunskap, djupgående funktionell expertis samt ett praktiskt och handfast angreppssätt att bygga kompetens och leverera konkreta resultat. Vi har ett nära samarbete med våra klienter för att skapa och leverera konkurrensfördelar.