Lågkonjunkturen påskyndar telekombranschens strukturomvandling

Mättade marknader och fortsatt stark prispress väntas sänka de europeiska nätverksoperatörernas intäkter från traditionella tjänster, inte minst i Sverige. Resultatet blir en snabbare strukturomvandling, spår strategikonsultföretaget Booz & Company i en ny rapport.

Den svenska marknaden för telekomtjänster förväntas växa mycket blygsamt, runt 1 procent per år fram till 2012, medan andra europeiska länder till och med väntas se en nedgång. Till följd av stark prispress är tillväxten svag trots att volymerna ökar kraftigt. Det visar en ny studie från Booz & Company. I Sverige förväntas priserna för mobila samtal sjunka med 15-20 procent per år till 2012. För mobil dataöverföring blir prisfallet än mer dramatiskt – runt 30 procent årligen under samma period.

Mättad efterfrågan och stark prispress förväntas leda till ytterligare en våg av konsolideringar och förvärv i den europeiska telekommunikationsindustrin. De operatörer som erbjuder både mobila och fasta kommunikationstjänster har visat sig vara relativt motståndskraftiga mot krisen och kan uppvisa sunda kassaflöden. För aktörer med en stark balansräkning innebär konjunkturen dessutom stora möjligheter till expansion, medan flera av de tidigare oberoende, mindre operatörerna å sin sida är attraktiva måltavlor för uppköp.

- På den europeiska bredbandsmarknaden är det framförallt de mindre, virtuella aktörerna som kommer att tas upp i större enheter genom förvärv och samgåenden, säger Dr. Roman Friedrich, Partner och ansvarig för Booz & Companys nordiska telekomverksamhet. Vid slutet av lågkonjunkturen kommer telekomindustrin att vara fullständigt omstöpt.

Utvecklingen innebär att de större nätverksoperatörerna kan ta sig ur dagens svårigheter med en strategiskt starkare position och större marknadsandelar. Med en konsoliderad kundbas kan de dessutom utnyttja kapaciteten bättre i såväl fasta som mobila nät och bredbandsnäten. Kombinationen av skalfördelar och nya driftsmodeller som outsourcing, nätverksdelning och integrering av driften av fasta och mobila nät kan också innebära betydande kostnadsbesparingar på upp till 30 procent, enligt Friedrich.

Eftersom marginalerna pressas blir det avgörande för operatörerna att snabbt hitta effektivare sätt att leverera de tjänster som kunderna efterfrågar. Att skapa nya intäktskällor genom innovativa tjänster som nedladdning av video och musik, navigationstjänster eller tekniska lösningar för mobila finansiella tjänster blir också centralt. Nya samarbeten mellan innehållsleverantörer, plattformar, nätoperatörer och hårdvarutillverkare blir sannolikt också avgörande.

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Hamilton, Booz & Company, telefon: 0708-96 95 85, e-mail: sara.hamilton@booz.com

Taggar: